vrijdag 25 september 2009

TAR'09 Dag 7 Mals 36 km

GORE-TEX® Transalpine-Run
www.transalpine-run.com
Vrijdag 11 september



Foto © 2009sprengenbergrunner
 
7 de Etappe: Mals – Schlanders (Silandro) (Italië)
2145 m klimmen, 2411 m afdalen.
35.50 km.


Op de plek waar de tape zat is een lichtere huidskleur zichtbaar op mijn benen. Vijf dagen gaf het een gevoel van steun. Vandaag kan ik zonder en lijkt de pijn met de tape vertrokken. Opvallend vind ik het hoe onze Zwitserse Alpinrunners ook van onder tot boven ingetapet waren. Met een goede stemming accepteer ik de pijntjes. Of komt het doordat ik nu ‘getraind’ ben? Ik kan nu zeggen dat ik Alpenervaring heb (een vereiste om mee te mogen doen aan de TAR). Er is met deze aanpassing van het lichaam een soort mini evolutie gaande.

Foto © 2009sprengenbergrunner

Met de ervaring op het vlak van ons teamgevoel neem ik het besluit om ‘spontaan’ een gat te laten ontstaan tussen Jan-Albert Lantink en mij. Op zicht contact blijf ik iets achter. Deze tactiek blijkt te werken, het geeft meer rust. Ik heb mijn richtpunt. Zo kom ik in een prettig cadans en geniet meer van de omgeving. De klim is de eerste kilometer pittig, waarna we een stuk krijgen waar het geleidelijk omhoog gaat. Er ontstaat een groep waarbij ik achter teammaat Fausto Pelligrini loop. Hij heeft `s morgens vroeg net als ik wat opstart problemen (thuis ga ik zelden voor 09.00 uur hardlopen). Fausto presteert het om te  start met twee verschillende hardloopschoenen aan. Hij valt anders ook wel op, want met zijn Italiaanse roots is hij altijd net iets meer gekleed dan de rest van ons team. In de loop van de TAR groeit er respect voor de teams die dagelijks in je directe omgeving lopen. En dat geldt zeker voor Team Alpinrunner ch. 10 Felix Benz en Fausto Pelligrini. Eigenlijk had ik ze minder sterk ingeschat en blijft dat gevoel aanwezig, terwijl ze voor ons staan.


Het graspad is soms wat glad als we langs een stroompje lopen. Bewust loop ik als laatste van de groep, zo kan ik het goed overzien. En ben ik niemand tot last met mijn ongecontroleerde stokken. Op de stukken asfalt loop ik net als Jan-Albert gemakkelijk weg bij de rest. Uit de achtergrond komt Felix Benz opzetten. Na de verzorgingspost op ruim 16 km gaan we ‘bergbeklimmen’. Op naar de top van de Rappenscharte 3012 m. Een deel gaan we mee met Marco Jäger en Gary Lechner Team Alpinrunner ch. 1. Als het zand/graspad over gaat in een rotsenpad kan ik net in het spoor blijven van Marco. Tot we overgaan in een ‘Wegloses Gelände’. Traag wandelend gaan we in een onsamenhangende rij omhoog. Als er iemand te dicht achter mij zit, doe ik een stap opzij. Ontspannen neem ik de tijd om een foto te maken en gebruik eenzelfde moment om te drinken en/of een gel te nemen. Boven op de top wijzen TAR vrijwilligers waar we heen moeten. Maar de haast (het jagen) is verdwenen. Ik neem het imponerende landschap in me op, bijna als een afscheidsgroet.


Foto © 2009garylechner

Het afdalen gaat het eerste deel redelijk goed. Jan-Albert laat me voor gaan. Met Fausto loop ik op tot hij een stap opzij doet. Halverwege beginnen mijn bovenbenen tegen te stribbelen. Of is het na vier uur actief zijn over en uit. Daarna loop ik de schemerzone binnen. Kleuren vergrijzen, de omgeving vervaagt. Negatieve, kwade gedachten komen zich in al hun puurheid melden. Er zijn slechts de merktekens die de route aangeven. Soms dreig ik het spoor, Jan-Albert kwijt te raken. De vreemdste capriolen haal ik uit om toch vaart te houden in deze afdaling. Het pad slingert zich van rechts naar links en links naar rechts omlaag. Dat kost veel tijd en we beginnen de boel af te snijden. Al glijdend ga ik op de grasvelden, behendig de rotsen ontwijkend naar beneden. Met een strijdvaardig vuistje omhoog ga ik onder de TAR poort door. Zoals dagelijks volgt de handdruk met Jan-Albert. Was deze de eerste dagen nog wat zwak en in de trant van ‘iedereen doet het’. Is het in deze dagen wat gaan betekenen, een oprecht verbond. Wat er ook gebeurt, wij komen samen aan.



Uitslagen:
-Team 32 Alpinrunner.ch 1
Jäger Marco / Lechner Gary
4.42.49 uur Master 5 / Overal 19
- Team 79, KCT / TIRION.NL
Michel Buijck / Chris Hamerlink
4.45.47 uur 16 Men / Overal 35
- Team 137, Salomon Goretex NL 1
Hoite Cannegieter / Allard Dericks
5.05.45 uur 14 Master  / Overal 30
-Team 40 Alpinrunner.ch 10
Benz Felix / Pellegrini Fausto
5.15.06 uur 19 Master  / Overal 58
- Team 37 Alpinrunner.ch 8 NL
Machielsen Jeroen / Lantink Jan-Albert

5.16.38 uur. Master 20/ Overal 61
- Team 35 Alpinrunner.ch 4
Hernach Christoph / Günthardt Bruno
5.20.33 uur 22 Master  / Overal 68


 
www.transalpine-run.com/pdf2/7_Schlanders.pdf
www.massive-mag.tv/Videos/Running/(vid)/258/(offset)/24

Geen opmerkingen:

Een reactie posten