woensdag 23 september 2009

TAR'09 Dag 5 Scuol 6 km

GORE-TEX® Transalpine-Run
www.transalpine-run.com
Woensdag 9 september


Foto © 2009sprengenbergrunner. Ron van Weezep & Dolf Bartels
(op de achtergrond winnaars Tom Owens en Andrew Symonds)


5 de Etappe: Scuol (Mountain Sprint).
936 m klimmen. 6.2 km

Vanaf een bankje kijk ik naar de Transalpine lopers die voor ons starten. De zon schijnt fel, waardoor ik telkens opschuif om in de schaduw te blijven. Vandaag zou het mijn dag moeten worden. De Bergsprint, even knallen. Als een aangereden vogeltje zat ik vanmorgen aan het ontbijt. Voorzichtig probeer ik mezelf te prepareren, maar de kracht ontbreekt. Uren geleden zijn de eersten al gestart. Wij horen bij de groep achter de toppers. Elke halve minuut wordt er een team weg geteld. Hadden we een paar dagen terug het niet gehad over elkaar hazen tijdens deze etappe? Nu het zover was stond deze dag voor mij in het teken van herstel.

Foto © 2009marcojäger

De klim gaat steil omhoog, niet mijn klim (het is net te). Jan-Albert zie ik bij me weg lopen. Op een stukje asfalt kan ik goed doortrekken, maar verder is het gewoon door ploeteren. Om aan te komen, meer niet. Af en toe pik ik aan bij iemand die mij inhaalt. De klim gaat van 1198 m naar 2142 m. De toename van toeschouwers had me kunnen vertellen dat we er bijna zijn. Versuft loop ik door gewend aan uren gaan. En vraag hoeveel kilometers nog. 600 m! Hoe heb ik het zo verkeerd kunnen inschatten? Te laat zet ik een versnelling in. De aankomst is geweldig. Over het gras loop ik in een soort fuik, de commerciële Transalpine wereld binnen. Met aan weerzijde van de bonte reclame de klappende lopers en supporters. Stuk voor stuk wordt iedereen binnen gehaald. De aanmoedigingen nemen toe, nu de toppers binnen stromen. Mooi, hoe je nu de podiumplekken ziet hardlopen. Het gevoel er bij te horen is op dit bergje opeens heel sterk aanwezig. Het is fantastisch om al die fanatieke positieve mensen bezig te zien. We zijn met een unieke prestatie bezig. Als een gigantische sportieve familie gezamenlijk over de Alpen.


Bij de aansluitende pastaparty heb ik voor het eerst in dagen trek. De lasagne smaakt me goed. Mijn lichaam lijkt eindelijk de behoefte aan meer energie te vatten. Soms krijg ik het gevoel dat de wedstrijd echt 8 dagen en nachten duurt. Dat alles in het teken blijft staan van de TAR. Jan-Albert geeft me een spoedcursus (Hoe en wat, meerdaagse berglopen). En ook aan deze cursus komt geen eind. Als het eten naar binnen is gewerkt, volgt het volgende onderdeel: Hoe komen we zo snel mogelijk bij ons onderkomen? We gaan door in het stramien, maar door de korte etappe is er toch even aandacht voor andere dingen. Voor een interview met de Duitse televisie. We maken kennis met ‘Losse Veter’  Vivian Ruijters. In het busje is er dikke pret als er een jolig gesprek ontstaat tussen Nederlandse en Spaanse druktemakers. De 18de plek die we scoren is wat vertekend. We, herstel ik heb slecht gepresteerd. Maar doordat we alleen bergop gingen is de winst die andere teams normaal tijdens het afdalen halen er voor hun vandaag niet.

Uitslagen (Nederlanders):
- TEAM SALOMON-GORETEX NL 1
Cannegieter Hoite 53.00 Dericks Allard 53.00
1.46.00 uur
- TEAM KCT / TIRION.NL
Buijck Michel 53.02 Hamerlink Chris 53.02
1.46.04 uur
- TEAM ALPINRUNNER.CH 8 NL
Machielsen Jeroen 56.38 Lantink Jan-Albert 53.50

1.50.29 uur
- TEAM HAWAI 5
Struycken Jan 1.00 Everts Jos 53.35
1.54.06 uur
- MEN WITH A MISSION
Kinsbergen Robin 1.05.58
1.57.10
- TEAM B2
Ellenbroek Ben 1.02. Roodbol Egbert 56.45
1.59.13 uur
-TEAM PAT AND ANNIE
Danko Pat 1.01. Kirschenmann Anne 1.08.
2.09.53 uur
- BOBA - RUNNERS BERGJE OP BERGJE AF
Verboord Mart 1.13. Hendriks Remy 1.00.
2.13.23 uur
- JAN STRIJKER HARDLOPEN MASSAGE
Strijker Jan 1.00. van der Hoek Cor 1.18.
2.18.58 uur
-TEAM ADIDAS-LOSSEVETER
Ruijters Vivian 1.01. Ruijters Harrie 1.26.
2.27.48 uur
- TEAM ALPINRUNNER.CH 6 NL
De Vos Willem 1.16. Vlasveld Anita 1.16.
2.33.41 uur
- TEAM ALPINRUNNER.CH 9 NL
Bartels Dolf 1.20. van Weezep Ron 1.20.
2.40.13 uur
www.transalpine-run.com/pdf2/5_Scuol.pdf


www.massive-mag.tv/Videos/Running/(vid)/256/(offset)/24
http://vimeo.com/6752805 Fabian Roncero

Geen opmerkingen:

Een reactie posten