maandag 14 september 2009

www.transalpine-run.com
Zaterdag 5 september

Foto © 2009sprengenbergrunner

1. Etappe: Oberstdorf (Duitsland) - Lech am Arlberg (Oostenrijk).
2543 m klimmen, 1915 m dalen.

De goede bedoelingen met het Nederlands deel van de groep ‘Team Alpinrunner.ch’ zijn bij vage ideeën gebleven. Ik probeer het teamgevoel te vatten in een tekst; ‘Zes Nederlanders van start in Zwitsers team’ Voor dehardloopkrant. Onze voorstelling hoe we de TAR ingaan is totaal verschillend. Jan-Albert Lantink doet het als voorbereiding op misschien wel zijn ultieme uitdaging; Spartathlon. De anderen doen het als een soort recreatieve sportbeleving. Voor mij is het de wedstrijd en de beleving van dit spektakel. De TAR kwam op mijn pad. Als zich iets moois voor doet zou je wel gek zijn om dat te laten lopen. Willem de Vos heeft mij geïnspireerd, met hem ga ik deze uitdaging aan. Samen lopen is geen optie. Wij zijn er klaar voor, ruim een week lekker hardlopen.

Vrijdag stap ik bij Jan-Albert in, vanaf dat moment zullen we bijna alles samen doen. Een Ultraloper en een Halvemarathonloper (Master team 37). We zakken diep af naar het uiterste Zuiden van Duitsland. Waar we `s middag aankomen in Oberstdorf. Een bekende wintersportplaats, mede doordat het één van de locaties is voor het Vierschansentoernooi (schansspringen). Nadat Jan-Albert skistokken heeft aangeschaft gaan we op zoek naar de startlocatie. Enorm grote Salomontassen verraden op het terras dat wij deelnemers zijn. Met ein weizen bier proosten we met Dolf Bartels , Ron van Weezep, Willem de Vos en Anita Vlasveld op het TAR teamgevoel.

Zaterdag dwalen we door Oberstdorf met een auto vol zware tassen van onze Alpinrunner.ch teamgenoten. Deze moeten vanaf ons Pension ‘Haus Kalot’ naar het Transalpinerun Camp. Dat lijkt een simpele missie, maar in het centrum stranden we op doodlopende wegen en voetgangerszones, wat onze samenwerking behoorlijk op de proef stelt. Vervolgens moeten we de auto parkeren op een andere plek, waar deze de hele week zal blijven staan. Dan terug rennen naar de start. Daar aangekomen missen we net de groepsfoto van ons team. Door die hele drukte staan we met nog meer adrenaline aan de start. Jan-Albert heeft me meermaals gewezen op een gelijkmatige race en opbouw, maar benadrukt ook het belang van een goede klassering voor de startpositie van de volgende etappes. Dit is in tegenspraak met elkaar. De commerciële heisa en hyper atleten trekken ons mee in de gekte. We worden tot het laatst door de harde muziek opgezweept als een kudde dolle stieren.

En als we om 10.00 uur mogen is er geen houden meer aan. We starten alsof dit het vandaag is. Op het bijna vlakke begin, lopen we makkelijk mee met de Duitse Ultraloper Michael Sommer. Dan begint na 7 km de eerste klim en zoeken we naar het juiste ritme. Op het asfalt gaat dat redelijk, maar op de onverharde ondergrond is het een stuk moeilijker mede doordat het de hele nacht heeft geregend. We passeren modderige stukken, met losse kalkstenen en ander gruis. Op enkele plekken met name bij de afdalingen is er veel kans om weg te glijden, het kost ons de volle concentratie. Alle denkbare ondergronden komen we vandaag tegen. We moeten meteen aan de bak, wel of geen ervaring met bergen, iedereen naar de top van de berg Fiderescharte 2210 m. Over de rotsen en door het dal, over de stromen, of een weg zoekend van steen tot steen over het stroompje. De uitzichten zijn fantastisch, het gevoel van vrijheid zweept mij nog meer op. We passeren de sneeuwgrens en gaan door een deels wit landschap. Bij het afdalen verliezen we veel tijd, ik probeer de aansluiting te behouden. Bij de tweede verzorgingspost pakken we teams terug door nauwelijks stil te staan bij de post. Na een afdaling blijven we op een hoogte van tussen de 1400 en 1500 m. In de laatste beklimming passeren we nog een aantal teams. Als we het dorp naderen trekken we hard door op het asfalt waardoor we bij de eerste 50 teams binnen komen. Als Jan-Albert zijn hartslagwaarden uitleest blijkt hoe heftig deze eerste dag was. We hebben in alle zones hardgelopen en net iets te veel in de hogere zones. Dus morgen iets meer beheerst lopen. De doelstelling is behaald, we mogen morgen starten in het B-vak. In het A-vak staan de teams 1 t/m 10, in het B-vak 11 t/m 20 en in het C-vak de overigen.

Foto © 2009marcojäger

Enkele uitslagen:
- Team 32, Alpinrunner.ch 1
Marco Jäger / Gary Lechner
4.29.08 uur. 6 Master / 18 Overal.
- Team 137, Salomon Goretex NL 1
Hoite Cannegieter / Allard Dericks
4.49.49 uur. 14 Master / 34 Overal.
- Team 37, Alpinrunner.ch 8 NL
Jeroen Machielsen / Jan-Albert Lantink
4.55.02 uur. 15 Master / 42 Overal.
- Team 79, KCT / TIRION.NL
Michel Buijck / Chris Hamerlink
5.05.51 uur. 24 Men / 55 Overal.