donderdag 24 september 2009

TAR'09 Dag 6 Scuol 37 km

GORE-TEX® Transalpine-Run
www.transalpine-run.com
Donderdag 10 september.


Foto © 2009sprengenbergrunner

 
6 de Etappe: Scuol Mals im Vinschgau (Italië).
1332 m klimmen, 1474 afdalen.

De wasbak kleurt rood van het bloed. Ik voel de warme gloed stromen. Met een prop in mijn neus zit ik even later aan het ontbijt. Wederom een signaal van mijn lichaam dat het wel genoeg is. Voor mij is een spontaan ontstaande bloedneus een teken van ‘Oppassen’ (er is een toegenomen spanning). Het is daarom verstandig om het relax aan te doen. Rust te vinden, maar hoe doe je dat als er weer een zware Trail op het programma staat. Ben ik voldoende hersteld, hoe zal het me vandaag afgaan met stokken? Als laatste voeg ik me buiten bij de groep. Precies op tijd (nog 5 seconden), waarna we met een busje vertrekken naar de startlocatie.

Foto © 2009marcojäger

Daar is het op de krappe ruimte al een behoorlijke drukte. De stokken moeten nog gescoord worden. En als ik de ‘Commando’s’ in het vizier krijg, ga ik onder het vaklint door. Daarna weer het vak uit en als ik vervolgens het andere lint neem, schiet het in mijn lies. Er is geen tijd om bij deze pijn stil te staan. Ik neem de stokken in ontvangst, nadat ik daar gisteren om gevraagd had. (In een eerder contact met Jan-Albert gaven Chris Hamerlink en Michel Buijck aan extra stokken bij zich te hebben). We moeten starten. In de eerste kilometer voel ik soms de pijnscheuten door mijn been gaan, vooral als de ondergrond oneffen naar beneden loopt. Als we het dorp Scuol uit zijn mogen we na circa 6 km klimmen. Ik ga mee in de stroom en voel dat het redelijk gaat als ik in een monotoon tempo blijf lopen. Elke zijwaartse beweging moet ik zoveel mogelijk zien te beperken. Ondertussen worstel ik met de stokken, daar heb ik geen ervaring mee. Wat is de juiste houding, hoe ver moet ik ze uitschuiven, wanneer kan ik ze gebruiken? Door de stokken heb ik meer problemen met drinken (bij het afsluiten van het waterslangetje heb ik twee handen nodig). Jan-Albert duikt de bosjes in en geeft aan dat ik moet doorlopen. Met het gegeven dat Jan-Albert gisteren ruim voor me over de finish kwam loop ik door (in de veronderstelling dat hij zo wel weer zal aanpikken). Op een gegeven moment moet ik ook en ga van het smalle slingerpad af. Waar het zicht door de bomen beperkt is. Druk zittend zie ik Jan-Albert langs komen, waarna ik een keer schreeuw. Als ik hem bijgehaald heb is hij geïrriteerd dat ik geen enkele maal heb omgekeken. Al mopperend gaan we verder (was ik misschien onbewust wat teleurgesteld over de voorsprong van Jan-Albert gisteren en onbedoeld bezig die tijd terug te pakken?). Even later gaan we gezamenlijk door de controle.”Niets aan de hand” Denk ik.








Na de verzorgingspost begint de echte klim. We worden omringd met ‘bekenden’. Het streberige van de eerste dagen, heeft plaats gemaakt voor hartelijke begroetingen. Boven komen we aan bij een rotsformatie. De Uinaschlucht, een enorme kloof met een smal uitgehouwen pad langs de rotsen. Via de Schlinigpass stijgen we naar 2315 m. Om vervolgens al die hoogtemeters weer te dalen. Achteraf ben ik benieuwd naar onze dagelijkse positie op de top van de berg. Hoe zouden we het doen in een klassement bergop? We overnachten in het kleine plaatsje Burgeis in Zuid-Tirol, met zicht op een burcht. Team KCT / TIRION. NL Chris en Michel bedankt voor de stokken!


Uitslagen:
- Team 137, Salomon Goretex NL 1
Hoite Cannegieter / Allard Dericks
3.51.21 uur Master 7 / Overal 28
- Team 79, KCT / TIRION.NL
Michel Buijck / Chris Hamerlink
3.52.44 uur Men 16 / Overal 34
-Team 32 Alpinrunner.ch 1
Jäger Marco / Lechner Gary
3.53.43 uur Master 9 / Overal 18
-Team 40 Alpinrunner.ch 10
Benz Felix / Pellegrini Fausto
4.16.09 uur Master 18 / Overal 55
- Team 35 Alpinrunner.ch 4
Hernach Christoph / Günthardt Bruno
4.19.58 uur Master 21 / Overal 71
Team 37 Alpinrunner.ch 8 NL
Machielsen Jeroen / Lantink Jan-Albert

4.26.46 uur. Master 26 / Overal 62

www.transalpine-run.com/pdf2/6_Mals.pdf
www.massive-mag.tv/Videos/Running/(vid)/257/(offset)/24

Geen opmerkingen:

Een reactie posten