vrijdag 17 oktober 2008

TPy 7 Saravillo . El Run 08


’Transpirinaika’ Mountainbike Tweeweekse Spaanse Pyreneeën
Vrijdag 19 september ‘08.


Fotoarchief © 2008sprengenbergrunner
Al zeven dagen op de fiets, je krijgt er een zere kont van. Dit heb ik al in geen jaren gedaan: een hele week door trainen. Wellicht was dit bij de organisatie bekend. Zij gaven daarom als hint om deze etappe in te korten, zodat er sprake was van een halve rustdag. Ik heb er niemand over gehoord. Voor ons ‘koplopers’ was het spoorzoeken. Ergens ging het mis, maar waar. We zijn zoals elke dag gezamenlijk begonnen aan een enorme klim. Via het asfalt langs grillige rotsformaties richting Sin. Vaker dan anders zaten we te turen op de routekaartjes. Zonder onze stuurman Jeroen Bonenkamp (met GPS) bleken we min of meer stuurloos. We kwamen wel door een schoon landschap en de zon scheen al volop. Met Remie van Himbergen en Bjorn Hazenberg blijf ik klimmen. In een dorpje zoeken we naar aanknopingspunten. We zijn te ver door gereden en besluiten terug te gaan. De anderen moeten al ver voor ons zijn. We komen aan in het dorpje (Plan). We gaan door, we willen het verlies inhalen. Gingen we daar al fout? We klimmen wederom. We komen ergens bij een open weiland uit. Twijfelend volgen we het smaller wordend paadjes. Hekje, schuurtje, tweede schuur rechts? De aanwijzingen beginnen ons te duizelen. Het kan dit zijn of toch dat andere pad. We hebben drie opties, die van Bjorn, van Remie en van mij. We volgen een spoor van de groep voor ons, tenminste daar gaan we vanuit. Wie fietst hier anders, door een weiland, door een rivier, over rotsen.



Fotoarchief © 2008sprengenbergrunner

Na een onverharde afdaling, staan we een ogenblik vol verbazing in het dal van Gistaín. Dit kennen we, hier waren we eerder. Vanmorgen! We zijn rond gecirkeld, zijn het spoor volledig bijster geraakt. Wat te doen (weer in Plan). Bij Bjorn is de puf er helemaal uit. Hij is pissig en smijt de routekaartjes aan de kant. Daarop wil hij de organisatie bellen om ons te komen ophalen. Remie en ik staan er een beetje bij en denken waarschijnlijk hetzelfde. ‘Rustig’, even bedaren, even wat drinken? Bjorn belt George Gussenhoven, dat we helemaal fout zijn gereden en ….. George geeft aan dat dit nooit gebeurd is en ……………… We worden niet opgehaald. We moeten gewoon terug. Daarop nemen we eerste een cola, daar koelt Bjorn iets van af. Beheerst beginnen we aan de klim, die we ondergaan. Het voelt zoals bij de militairetraining, tijdens de speedmars als je bij de kazerne bent aangekomen en de sergeant aangeeft dat we een extra lus doen. We zijn er pas als we er zijn, dus fietsen. Leuk is anders.

Hoogtekaart dag 7. Van links Saravillo naar middenboven Plan, naar rechtsboven Sahun en rechtsonder Run El.

In het slot deel van de afdaling verlies ik Bjorn en Remie uit het oog. Normaal wachten ze onderaan op mij. Vandaag verloopt het allemaal anders. In een dorp vraag ik de weg aan twee jongedames (want die spreken vast wel iets meer dan alleen Spaans). Ik blijk er bijna te zijn. Dat mag ook wel want het is al laat! Over het asfalt fiets ik hard richting El run en zie als ik het plaatsje nader de bus van de organisatie. Ze waren net op weg, om mij op te zoeken. Ik kom als laatste aan rond kwart over zes. Zie ik het eens vanuit een ander perspectief, hoe men al gedoucht heeft en bezig is met fietsonderhoud. Ik heb honger, dorst en voel plots een soort tevreden gevoel. We hebben het volbracht, weer een dag. Niets vakantie, maar ruim negentig kilometer bikkelen. Die avond luisterde ik met meer aandacht naar de voorbespreking van de etappe van morgen. Want als eerste aankomen betekend ook een warme douche! Het begon zo ontspannen. Remie en Bjorn poseren, ‘voor de sponsor’. Remie fiets deze tocht met een extra doel: www.energy4all.eu/ 

Afstand 100 km, hoogtemeters 2200.
24 oktober 2008

Met de beklimming van de coll de Sahún hebben we het geografisch midden van de Atlantische Oceaan naar de Middellandse zee gepasseerd. Zie ook het verslag van Emiel Bockting http://wereldfietser.nl/phpbb/viewtopic.php?f=12&t=10148 en link: Dal der zuchten

Geen opmerkingen:

Een reactie posten