donderdag 16 oktober 2008

TPy 6 Linas de Broto . Saravillo '08

’Transpirinaika’ Mountainbike Tweeweekse Spaanse Pyreneeën
Donderdag 18 september ‘08.

Fotoarchief © 2008sprengenbergrunner

Voor een gedeelte van de etappe van vandaag had de organisatie speciale vergunning moeten vragen. Het betrof de passage door het Nationaal Park ‘Parque Nacional de Ordesa y Monte Perdido’. Gisteren was er veel geroezemoes terwijl George Gussenhoven de manier aangaf hoe we deze etappe gaan rijden. Omdat men grote groepen wil vermijden, gaan we per twee personen door het park. Ik was gekoppeld aan maatje Jeroen Bonenkamp, maar die is herstellende van zijn val. Daardoor schoof zijn broer Heiko naar voren. Voorstel is dat de langzaamste als eerste starten. Als we op het punt (Torla) zijn aangekomen waar we met twee personen moeten rijden, zijn mijn maatjes Remie van Himbergen en Bjorn Hazenberg al vertrokken. We beginnen meteen aan een pittige klim Sierra de las Cutas. Heiko heeft een soepel snel ritme te pakken. Ik zoek als elke dag naar het gevoel, als ik na een kilometer bij Heiko ben is het meteen over en ben ik los en weg. Het idee was goed, maar de uitvoering is anders. De één na de ander haal ik in op de eerste kilometers. Bij een haarspeldbocht staan Thiery Moens en Christiaan Looij. Daar bij dat uitzichtpunt ‘Mirador de Cruceta’ is een oriëntatietafel met daarop aangegeven de bergtoppen van het Tendenera-massief. Het moet hier machtig zijn om door te wandelen en als uitdaging de bergtop Monte Perdido (3355m) beklimmen. Wij hebben een ander doel, dus ga ik door. Op weg, waar naar toe?

Foto © 2008HenkRauw. Met Heiko Bonenkamp.

Gaande weg is het zicht minder en daalt de temperatuur. Ik haal geen mensen meer in. Ik jaag op Remie en Bjorn hoewel ik niet weet hoever ze voor me zijn. De mist trekt alles dicht, het is een beetje koud. Ik zie niets voor me en achter me. Ik weet dat er rechts een afgrond is en links een bergmassief. De stenen glimmen, het is nat, geconcentreerd fiets ik zo hard mogelijk om uit deze mistsituatie te geraken. Alleen een gebied doortrekken, maakt de beleving anders. Het respect voor de omgeving is groter, je voelt je klein in deze machtige natuur. Met een draai naar links om het massief kom ik aan de zonnige kant van de berg. Het klaart op, er is zicht. Het is alsof ik in een ander gebied binnen fiets. De lucht, de bergen, de ondergrond, de geur, de kleur alles is anders. Op een hoogte van boven de 2000 blijf ik genieten en het pad daalt iets waardoor ik vanzelf door het gebied suis. Tijd om stil te staan en het panoramalandschap in me op te nemen. In de verte zie ik een busje, maar geen mens te bekennen. Zo gaat het verder solo richting Nerin. Vergat ik weer op de kaartjes te kijken, doe dat alsnog bij een herkenningspunt (dat staat vast beschreven).

Fotoarchief © 2008sprengenbergrunner. Remie van Himbergen.

Er Volgt een afdaling over een onverhard pad met rotsachtige bodem. Plots komt er een eind aan mijn trip als ik arriveer bij de lunchplek (dorpje Vio). Er is een grasveldje uitgezocht, maar een ‘grondbezitter’ is daar niet van gediend. Hij loopt wat nukkig rond en raapt papiertjes op (die absoluut niet van ons zijn). George kalmeert de man wat, door hem euro’s toe te stoppen. Ik voeg me na het stokbrood, de vis, de yoghurt en de vruchtendrankjes weer bij de kopgroep. We moeten door een kloof, met mooie doorkijkjes. Het was echter een eenrichtingsweg en wij kwamen van de verkeerde kant, dat was dan weer minder. Als we aan het slot deel beginnen; Lafortunada – Sarvillo is het stuivertje wisselen met elkaar. Bjorn demarreert als eerste weg. Op het asfalt kan ik goed vaart maken en dicht het gat. Even later is het de buurt aan Remie en ook die pareer ik. Zodat ik als eerste aankom bij de herberg ‘Borda Miguela’. Een prachtige rit, met vele indrukken o.a de Añisclo–kloof.

Kaart dag 6. van linksboven Linas de Broto naar Torla, boven Ordesa door het park, schuin naar beneden Nerin, vervolgens naar linksonder Saravillo.

Afstand 92 km, hoogtemeters 2100.
18 oktober 2008

Het Nationaal park is gelegen in de regio Aragón. Het bestaat uit de valleien: de Ordesa en
Añisclo, Escuaín en Pineta. Het staat op de Werelderfgoedlijst van de Unesco.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten