zaterdag 26 juli 2008

25 jaar wedstrijdhardloper 1989

25 jaar wedstrijdhardloper 1984 – 2009
Deel 6

Fotocollage: © 1989sprengenbergrunner


Olympisch kampioen John Ngugi werd voor de vierde maal op rij wereldkampioen veldlopen. In Boedapest liep Elly van Hulst tijdens de WK indoor een wereldrecord 3000 m 8.33. Bolletjestruidrager Gert-Jan Theunisse begon als één van de favorieten in de Tour aan een fenomenale solo van 130 km met drie buitencategorie bergen en pakt de zege op de Alpe d’Huez. In Denemarken begon het avontuur op de Travelling Folk High School, terwijl we via de BBC zagen hoe de Berlin Wahl viel. ‘Over De Muur’ van Het Kleine Orkest kwam opnieuw uit. We kregen zangles Carmina Burana en Portugees in het Deens met Engels en Zweedse vertaling. Een Fluwelen Revolutie vond plaats in Tsjecho-Slowakije waarbij het communistische regime bezweek. In Roemenië brak een volksopstand los tegen het bewind van dictator Ceaușescu.

Arno Körmeling won het PJGO klassement op de vijf kilometer. Mijn strijdmakker Wilfried Woesthuis werd tweede en ik derde. Het leek in het voorjaar allemaal net niet, hoewel ik telkens bij de eerste drie eindigde. Winst daar ging het om. Hoe kon ik net als Wilfried of Leo Jansen dat bereiken. Openlijk werd er nog weinig gesproken over de verschillen in trainingsaanpak. Het leek juist wel alsof dat een onderwerp was, dat je voor jezelf hield, alsof het iets geheimzinnigs was. Met Wilfried ging ik naar trimloopjes, maar samen trainen dat deden we niet. Wilfried had iets van een bezetene, hij kon in zijn ervaring een trimloop ingaan alsof hij zich moest kwalificeren voor het nationaal team. Vaak leek zich een zelfde soort scenario af te spelen. Het eerste stuk knalde we erin, om ons te onderscheiden van de rest. Dan keek je eens wie in de groep zat en hoe daar verder mee om te gaan. Wilfried kon rap sprinten, dus hij bleef lekker hangen. Aan anderen was het om iets te proberen. Dus ik moest vaak aan de bak, mijn kansen lagen er alleen als het tempo hoog bleef en we uit elkaar vielen. Of het parcours moest loodzwaar zijn, hoe zwaarder hoe meer kansen. Daarnaast had ik voordeel van mijn wendbaarheid. Door mijn hordetraining en andere gekkegeit bij de trainingen van Herman den Ouden. Als het tempo dan zo hoog was, dat Wilfried er bijna af moest, begon hij te trekken in zijn gezicht. Hij leek ergens geheime krachten vandaan te halen, zette aan met flinke klappen en won.

We trainden bij AC Tion hard, de kilometers gingen allemaal standaard onder de 3 minuten. We deden heuveltraining in Holten bij de afgraving, dat waren zware trainingen met een klein groepje fanatiekelingen. René Kroes had uitdagende programma`s, je liep een parcoursje met kleine opdrachten. Steeds bewust zijn waar je mee bezig was en hoe je moest omgaan met de situatie, de ondergrond, de zwaarte en je eigen tekortkomingen. Ik zie het nog zo voor me, als je die kuil uitkwam, dan stonden daar je clubgenoten, om je naar boven te schreeuwen. We gingen op trainingskamp naar Terschelling, waar volop genoten werd en getraind in de duinen en langs het strand. In mijn omgeving zag ik steeds meer mensen die bewust aandacht schonken aan hun voeding. Men werd vegetariër, zoals Frank Reith. Avondwedstrijd Hengelo 3000 meter. Er zijn drie series, de snelle mannen starten in de laatste, de snelste serie. Samen met Marti ten Kate, Titus Mulder, Frank Reith, Kees Kraayenveld, Peter te Lintelo, Ruud Vlutters, Erik Fisilier etc stond ik aan de start. Eerste rondje in 67 seconde, dat was een ronde tijd voor de 1500 meter. 1000 in 2.54, aanmoediging van trainer René, het gaat goed. 2000 6 rond, René werd steeds enthousiaster. Meegaan met Vlutters en trainingsmaatje te Lintelo. Ik verzwakte niet en finish in 9.04! Vol ongeloof, al mijn voorgaande prestaties vielen in het niet, voelde me een winnaar, werd gefeliciteerd door trainer en clubgenoten. Ik hoorde erbij. Boven verwachting. Marti werd eerste.

Binnen een maand tijd verbeterde ik vier persoonlijke records en won de Rijsserbergloop, voor Marcel Nijhof en Wilfried. Ergens daartussen staat er in mijn hardloopschrift dat ik een kwart Triathlon heb gedaan. Daar liep ik toen al met een afgeknipte lange kous, als steun voor mijn kuit. Die sok moest zich nog heel ver ontwikkelen, maar dat het zo lang moest duren? In Zevenaar knalde ik erin op de vijf. Ik herinner dat ik meeging met de eerste loper, dat ik geen zin had in een rustig boemeltje. Ik klapte naar driekwart van de wedstrijd in, maar was tevreden. Richard v/d Weijden sprak me nog aan op mijn vreemde optreden, dat ik veelste hard weg ging. Drie dagen later kon ik het wel en hield het tempo hoog, onder de 16: 15.48 doel bereikt! Richard Vollenbroek won. Ik was op, alle puf was eruit. Van die vijf herinner ik me het optreden van Tion-atleet Martijn Klaus, de 800 meter loper (1.50.66). Hij stortte op de laatste rondjes volledig in, zodat ik hem bijna bijhaalde. Als een echte killer perste hij er toch op het laatste stuk iets uit, om net voor mij te eindigen. Tion stelde me dat jaar op in de hoofdklasse en wel voor de finale wedstrijd! Samen met Henk Linneman moest ik de punten binnen halen op de 3000 meter Steeple. Ik zat in de ploeg met Marcel Dost, Hugo Pont, Wan Bakx, Junior de Lain, Michiel Boeting. Het was in september, in de vakantie had ik niet echt sterk doorgetraind, zat met mijn hoofd bij andere dingen. Het werd een matig optreden. Herinner dat mijn clubgenoten vooraf heel blij waren dat ik meedeed, maar daar heb ik na de wedstrijd niets meer van vernomen. Hans Koeleman won. Toppers gingen op trainingstage in het buitenland. Clubgenoot Jeroen Linneman deed het in Nieuw-Zeeland. Linneman zag zijn arbeid beloont met negen clubrecords.  www.action48.nl/vereniging/records/clubrecords-outdoor-2/#HSEN
 

In een zoektocht naar volwassenheid viel mijn oog op een advertentie in de Volkskrant:
“PLANT BOMEN IN AFRIKA
Vrijwilligerswerk in Zambia of Angola. Jong of oud / geschoold of ongeschoold.
AFRIKA HEEFT U NODIG”
Jeroen ging op ontwikkelingswerk in Angola, maar daarvoor moest ik eerst een drie maanden durende voorbereidingscursus in Bogense (Denemarken) volgen; Ulandshjaelp fra Folk til Folk.
www.tvindalert.com

Enkele hardloopprestaties:
1500 meter: 4.15.7 Zevenaar 11juni
3000 meter: 9.04.1 Hengelo FBK 8 juni (pr)
3000 Steeple: 10.45 Hengelo FBK 14 juni (pr)
5000 meter: 15.48 Hengelo FBK 28 juni
10 km: 34.10 Markelo Herikerberg cross 5 maart

Enkele uitslagen:
Heerde Oostelijke Cross Kampioenschappen 11 februari.
Heren middenafstand (4190 meter).
1. Jeroen Linneman AC Tion Enschede 13.11
7. Peter te Lintelo AC Tion Haaksbergen 13.40
11. Wilfried Woesthuis AV Atletics Nijverdal 14.17
13. Jeroen Machielsen AC Tion Hengelo 14.28
18. Henk Linneman AC Tion Enschede 15.02
23. Eduard Bos AC Tion Enschede 16.15

(Kranten)knipselnieuws:
“Atleten uit Rijssen en Nijverdal 24 uur in actie”
Apeldoorn – Leden van de atletiekvereniging Rijssen en Atletics Nijverdal hebben deelgenomen aan de elfde internationale 24-uursloop van Apeldoorn. In het Mheenpark werd een ware uitputtingsslag geleverd door ploegen van tien personen en individuele deelnemers. Het herenteam van de Nijverdalse Atletics eindigde hoger dan de Rijssense collega-atleten. Het tiental legde in 24 uur 376 km af en dat was goed voor een gedeelde zesde plaats. Het Atletics-team bestond uit: Paul Otte, Bernard Broeks, Peter Bruinsma, Gert v/d Mast, Jeroen Machielsen, Hans Meier, Dimitri Rikkering, Henry Rensen, Henk Riemers en Johan ten Bok.

Nijverdal juli 2008. Hengelo, Bogense 1989

Geen opmerkingen:

Een reactie posten