zaterdag 12 juli 2008

25 jaar wedstrijdhardloper 1985

25 jaar wedstrijdhardloper 1984 – 2009
Deel 2 

Foto: © 1985johanmachielsen


De Portugees Carlos Lopes liep een wereldrecord op de Marathon (2.07.12) in Rotterdam. Evert van Benthem won de Elfstedentocht. Veteraan Joop Zoetemelk werd in Italië met een matige versnelling verrassend wereldkampioen. In Londen sloeg Zola Budd terug met een wereldrecord 5000 m 14.48.07. Michail Gorbatsjov blies een frisse wind van Glasnost en Perestrojka over de Sovjet-Unie. Bob Geldof organiseerde Live Aid. Christo pakt de Pont Neuf in. Popie Jopie Yeah kwam naar Nederland. Ik begon mijn HBO opleiding aan de Academie voor Beeldende Kunst AKI Enschede. Hilversum 3 bestond niet meer. Fred Jaarsma SISU werd tweede op de 800 m tijdens de Nederlandse Kampioenschappen junioren B. De atletiekvereniging Rijssen werd opgericht.

Nu kon ik er niet meer onderuit, had me een jaar kunnen voorbereiden en kon een vijf kilometer onder de 18 minuten lopen. Waar ik niets aan kon doen was het weer, dat was bij de prestatieloop van de Zweef dat jaar erbarmelijk, met een intense koude en een snijdende wind. De sneeuw was een extra hindernis en ik kwam niet verder dan een elfde plek op de vijf kilometer. Dat ik nu juist hier mijn slechtste prestatie moest neerzetten, niet eens onder de 21 minuten! Alleen Richard v/d Weijden liep die dag onder de 18 minuten. (Ik bleef gefocust en zeven jaar later won ik de loop in 16.05, alleen Richard v/d Weijden heeft sneller gelopen 16.03 in 1991). Ergens in die periode heb ik me als lid aangemeld bij Atletiekvereniging SISU Almelo, wederom in overleg met Herman den Ouden die daar trainer was. Ik liep mee in de “selectiegroep” junioren. Daarvan heb ik nog een geschreven papiertje van Herman, met daarop richtlijnen voor mijn training. Zo schreef Herman: “Van de motorische basiseigenschappen; uithoudingsvermogen, snelheid, kracht en lenigheid is het uithoudingsvermogen het sterkst ontwikkeld en de kracht het minst. We moeten dan extra tijd besteden aan de ontwikkeling van kracht en snelheid. Op die manier zal vanzelf ook de coördinatie beter worden. Let er vooral op dat je de schouders niet optrekt, want daardoor ga je nog te snel verkramt lopen.”

Hoewel Herman mij stimuleerde voor de baanatletiek en zelfs al dacht aan de Nederlandse Kampioenschappen, ging mijn aandacht naar het crossen. De trainingen o.l.v. Herman in Almelo gaven na een paar maanden duidelijke vooruitgang. In het najaar liep ik zowel goede tijden op de baan, op de weg, als ook bij het crossen. Mijn gebrek aan basissnelheid werd in die jaren behoorlijk bijgespijkerd. Doordat ik trainde met middenafstand junioren, waarbij het accent lag op de 800 meter. Naast alle soorten vormen van sprinttraining deden we ook veel hordetraining met name voor de coördinatie. Daarnaast heb ik in die jaren wat gedaan aan de technische nummers, maar bij het judoën was al gebleken dat ik daar minder geschikt voor was. Die rare pasjes voordat je bijvoorbeeld die speer mocht weggooien vond ik maar niets. Liever sprong ik over een fietshekje, over een sloot of prikkeldraad versperring. Ooit had ik zo eens een schoolmeester van mij afgeschut, hij kon niet over het lage hekje springen, of struikelde hij? Voor mij ging het om het afzien, het diep gaan en dat moest ik om mee te kunnen. Zeker als ik op de korte afstand dreigde ingehaald te worden door Karin Wijbenga. Waren we eenmaal op mijn terrein tijdens de zondagstrainingen op de Nijverdalseberg of Noetselerberg dan was ik in mijn element. Daar kon ik me ook meten met senioren, dan waande ik mij Louis Herrera de Colombiaanse bergkoning. Berucht waren onze maandagavondduurlopen, meestal liepen we dan gezamenlijk richting de Holterberg en op de terugweg ging het harder en harder, een ware afvalrace. Thuis had ik met behulp van Herman de mogelijkheid gecreëerd om krachttraining te doen, met behulp van staalkabels, katrollen en autobanden gevuld met zand. Een vriend had lichte gewichten gemaakt en de toen populaire buigveer leende ik van mijn broer.

 
Enkele hardloopprestaties:
1500 meter 4.35 Hengelo FBK 22 september
3000 meter 9.58 Zwolle PEC 2 juni
5000 meter 16.46 Hengelo FBK 17 oktober
5 km 18.07 SISU Almelo Clubkampioen jongens A (cross) 6 oktober (Ewald Clubkampioen j B)
10 km 35.14 Hengelo Woolderes (weg) 27 oktober

Overige prestaties:
Duathlon:
SISU / de Zwaluwen Almelo 45 km (wielrennen) 10,5 km (hardlopen) 2.03.47 uur 10de  12 oktober

Enkele uitslagen:
prestatieloop van de Zweef 5 januari.
5 km (loop over voetbalvelden)
1. Richard v/d Weijden 17.59 Nijverdal
2. Joop Fens 18.30 Emmen
4. Eddy Groen 19.03 Zutphen
5. Ewald v/d Weijden 19.22 Nijverdal
7. Jacob Renkema 20.00 Nijverdal
10. Harrie Hegeman 20.28 Nijverdal
11. Jeroen Machielsen 21.00 Nijverdal

12. GertJan Smalbrugge 21.06 Rijssen
17. Gerald Eshuis 21.43 Nijverdal
28. Angelino Wagenmans 22.59 Haarle 1ste dame

(Kranten)knipselnieuws:
“Nijverdalse hardlopers boeken succes in Drente”
… die lid zijn van de Sisu Almelo nam deel aan wedstrijden in Geesbrug (22 mei). Op de vijf kilometer behaalde Ewald v/d Weijden een tweede plaats (17.51). Jeroen Machielsen ging als derde over de eindstreep (18.15). Op de tien kwam Marie v/d Weijden als tweede dame binnen (46.43). Op de halve marathon werd Gerard Bruggeman tweede (1.14.04). Jan Hopster liet op deze afstand 1.14.22 noteren. Jan Wolterink kwam als tweede binnen bij de veteranen (1.24.52). Bertus v/d Weijden kwam op 1.45 binnen.

Zie ook: www.youtube.com/watch?v=p0T2xO-D6Vg&feature=related

Nijverdal juli 2008. Nijverdal 1985

Geen opmerkingen:

Een reactie posten