dinsdag 15 juli 2008

25 jaar wedstrijdhardloper 1986

25 jaar wedstrijdhardloper 1984 – 2009
Deel 3 1986



Foto: © 1986smalbrugge Cityloop.


Nelli fiere Cooman brak internationaal door, met haar wereldrecord op de 60 meter indoor 7 sec. Han Kulker won zowel bij het EK Indoor in Madrid als het EK in Stuttgart brons 1500 m. Clubgenote Karin Wijbenga (jun B) was succesvol op de 800 meter, ze snelde in Beverwijk naar 2.10.11. Ze stond tweede op de NLranglijsten 400 m 57.54. In Tsjernobyl ontplofte een kernreactor. Nederland kreeg er op voormalige zeebodem een twaalfde provincie bij; Flevoland. Onder studenten kreeg de jeugdserie ‘Theo & Thea’ een cultstatus. Ik ging op kamers in Hengelo. Mijn eerste expositie in het Noaberhuus te Hellendoorn was een groot succes in kleine kring.

Elk jaar leek er weer een nieuwe ster aan het regionale front op te staan, zo was dat in 1986 Aaldert Zomer. Hij schitterde met zijn snelle kleurige tight en flitsende loopschoenen. Op de middenafstand had ik regionaal een plek afgedwongen in het hardloopwereldje. Het competitie-element bij de PJGO crosslopen gaven mij een extra impuls. Zorgvuldig hield ik de prestaties bij van de eerste tien, om een goed overzicht te houden voor mijn eigen positie. Henk Linneman uit Enschede bleek een klasse hoger dan de rest. Net achter clubgenoot Leo Jansen werd ik vierde van dat jaar. De startlocatie lag altijd wat afgelegen, in een landelijke omgeving met boerenschuren als inschrijf en omkleedruimte. Afwisselend en uitdagend waren de parkoersen, soms een wankelbruggetje, een maïsveld, of een zware beklimming middels een trap en altijd de kronkelpaden door het bos. Hoewel het kleinschalig was, leek de strijd enorm, alsof er heel wat van afhing. Eigenlijk heb ik nooit geweten wat er te winnen viel. Je zag elkaar groeien in de loop van de weken. De speaker lulde maar wat raak en improviseerde er op los, met zijn favoriete plattelandsmuziek. De tijd tussen de trimlopen had ik nodig om te herstellen en om me voor te bereiden op de volgende confrontatie.

Hoogte punt van dat jaar was wel qua hardloopgebeuren de Cityloop 150 jaar Nijverdal. De opzet was enorm en in handen van de voetbalvereniging de Zweef, met wedstrijdorganisator en stuwende kracht Wlady Middelkamp. De Grotestraat was afgezet met kilometers lint, een tribune was geplaatst en de middenstand deed volop mee. Het hoofdnummer was de 10 mijl. Ik stond op de eerste rij van de 5 mijl naast clubgenoten Kees Tesselhof (Raalte), Leo Jansen en Richard v/d Weijden. Daartussen de maatjes Eddy Eunk en Wilfried Woesthuis, die er hele andere trainingsmethoden op na hielden. We stonden rijen dik over de gehele breedte van de straat. Ik herinner me dat het een enorme impact op mij had; die lege straat voor ons, de versiering, de sponsordoeken, het vele publiek (met mijn familie). Samen met Gertjan Smalbrugge (AV Rijssen), Richard Poppe (Daventria) en Ronald Rumawatini (MPM) streed ik voor een plek net buiten de toptien. Diepte punt was wellicht mijn eerste optreden in het Buitenland, in Recklinghausen. Daar liep ik in een gigantisch stadion een 1500 meter. Ik zat (door een foutje) in de sterkste serie met allemaal mannen die een tijd onder de 4 minuten konden lopen. Zodat ik al direct na de eerste bocht het tempo niet bij kon houden. Een eind achter de groep voltooide ik mijn rondjes. Van het Duitse publiek kreeg ik op de laatste 50 meter een enorm applaus.

Augustus dat jaar ging ik op kamers (Hengelo), niet omdat de afstand tussen Nijverdal en Enschede te groot was. Maar omdat ik steeds verder af kwam te staan, van datgene wat toen plaats vond in ons gezin. Hardlopen was lang niet zo ingeburgerd als nu. Ik moest maar gaan werken! Dat ik meer energierijke voeding nodig had, werd helemaal niet begrepen. Als ik eens na een zware training, thuis later wou eten kreeg ik daar standaard een negatieve opmerking over. Mijn oom Johan Machielsen had eens een poging gedaan om mijn vader te overtuigen, waar ik mee bezig was. Welke voeding ik nodig had en welke sportspullen. In Hengelo kon ik me meer richten op mijn studie en het hardlopen. Ik bleef wel lid van SISU Almelo. In Nijverdal waren ondertussen een aantal hardlopers waaronder Johan Huis in `t Veld en Gerard Bruggeman druk bezig om voorwaarden te scheppen voor een eigen atletiekvereniging (november dat jaar was er in de Bowlingboerderij een oprichtingsvergadering van Atletiekvereniging AV Atletico Nijverdal ). Ik voerde een andere strijd, vol veranderingen en onzekerheden, zocht ergens houvast.

Prachtig was de sfeer rondom de Triathlon van SV Nijverdal. Die sport stond in de kinderschoenen, het was een wedstrijd waarin je uitkwam tegen sporters uit drie verschillende disciplines. De start was in Wierden bij het Lageveld. Ik kwam eerder dan Johan Huis in `t Veld uit het water en dat met een gebrekkige schoolslag. Bij het omkleden was mijn clubgenoot wel sneller. Daar nam ik nog de tijd om wat te eten en drinken. Ik belandde in een groep van dertig wielrenners, waaronder mijn neef Jurgen Bruggeman. In de buurt van Hulsen, plaatste ik een demarrage. Op naar SV Nijverdal, waar ik als eerste aankwam van die groep. Gerard Bruggeman gaf me aanwijzingen waar ik heen moest, naar de kleedruimte, maar ik moest verder! Ik had immers al mijn hardloopbroekje en mijn hardloopschoenen aan (een wielertenue kwam voor mij pas veel later). Tijdverlies, wel op scherp gezet voor de opmars. Ik haalde Hennie Stamsnijder (wereldkampioen veldrijden) in, die ons voorbij kwam in een flits op zijn aerodynamische fiets. Die rondjes op het sportpark waren geweldig. Ik denderde voort haalde vele atleten in. Bij de finish hoorde ik de speaker roepen dat ik als 12de binnen was gekomen. Dat werd later gecorrigeerd, omdat enkelen waaronder Johan werden gediskwalificeerd vanwege stayeren. Johan zijn tijd was 2.16.05. Uiteindelijk werd ik negende in 2.22.40 uur ( 1 km zwemmen, 45 km fietsen en ruim 10 km hardlopen). Dinant Henning die ook de eerste Triathlon van Holten (1985) op zijn naam schreef, werd winnaar met een tijd van 2.13.15.

Enkele hardloopprestaties:
200 meter: 28 sec Hengelo FBK 13 april
1500 meter: 4.25 Hengelo FBK 13 april
3000 meter: 9.40 Hengelo FBK 19 juni
3000 meter Steeple chase: 11.07 Hengelo FBK 9 augustus
5000 meter: 16.44 Hengelo FBK 4 mei
5 mijl: 29.30 Dedemsvaart (weg) 2 augustus
10 km: 35.14 Westerhaar (weg) 14 juni
21.1 km: 1.21.45 Albergen (weg) 19 oktober

Overige prestaties:
Speerwerpen: 23 meter Hengelo FBK 13 april
Verspringen: 4.30 / 4.36 / 4.68 meter Hengelo FBK 13 april

(Kranten)knipselnieuws:
“Nijverdal – De 17de prestatieloop van de voetbalvereniging De Zweef, …. zal ongetwijfeld als bijzonder de geschiedenis ingaan … ; dit jaar werd bij het verwerken van de uitslagen voor het eerst gebruik gemaakt van een computer. Dit zorgde ervoor dat de uitslagen al een kwartier …”


Enkele uitslagen:
prestatieloop de Zweef 5 km

Heren
1. Richard v/d Weijden Nijverdal 17.23
2. Wilfried Woesthuis Nijverdal 17.40
3. Ewald v/d Weijden Nijverdal 18.02
4. Jeroen Machielsen Nijverdal 18.35
5. Aaldert Zomer Nijverdal 18.47
7. Leo Jansen Hulsen 19.12
Dames
1. Marian Freriks Hellendoorn 19.28
Meisjes
1. Angelino Wagenmans Haarle 21.50


Zie ook: http://nos.nl/video/221104-cooman-25-jaar-na-wereldrecord.html


Nijverdal juli 2008. Hengelo 1986

Geen opmerkingen:

Een reactie posten