zondag 18 januari 2009

Beste uit de gemeente Hellendoorn '09

DRW RunBikeRun ‘09
Nijverdal 17 januari
Foto © 2009JanBroekman Twents Volksblad.

Nu ik sinds deze winter spinninglessen volg bij DRW leeft de wedstrijd meer. We horen in de sportschool de flauwekul bij de start van het nieuwe jaar. Van goede voornemens en de draad oppakken. Dan voel ik me een wat vreemde eend in de bijt. Ik zit helemaal niet op die bike om af te vallen! Ik heb het hele jaar doelen. Het seizoen begint voor mij na de zomervakantie! Ongestoord trap ik dan maar verder, zonder vooruit te komen. Om plots op te schrikken van de muziek, of Inge die ons les geeft. De vorm op de fiets is twijfelachtig. Het kwam er niet van om veel Toertochten te mountainbiken. Door het gure weer werd de één na andere tocht afgeblazen. Wim Spenkelink en trainingsmaat Henry Hageman achten mijn kansen desondanks hoog. Zij motiveren mij al naar het podium. Gisteren hebben zij het parcours uitgezet. Ik was mee om het rondje al vast te verkennen.

Het hardloopje rondje is boven op `t Stut verraderlijk glad, met name het gedeelte waar de vaste mountainbikeroute loopt. Het is slecht te belopen vanwege waterplassen, boomstronkjes en boomwortels. De start ter hoogte van het parkeerterrein bij zwembad het Ravijn is wat rommelig. We worden niet afgeteld of ergens op gewezen, maar kunnen opeens weg. Er wordt hier en daar iemand de pas af gesneden om een geschikte plek te bemachtigen voor de eerste klim. Een achttal atleten gaan me voor. Bovenop zie ik kans mijn eerste concurrent Arnoud van Garderen van me af te schudden. Verderop zie ik Ruud Blikman, Dennis de Vries en Carlos Baltus. Marian Freriks staat aan te moedigen. Mijn mede spinners staan enthousiast aan de kant. Tonnie Middelkamp had me graag gezien in zijn DRW-outfit. Geleidelijk ontstaan er voor me twee groepjes. Bij de eerste doorkomst heb ik een handjevol atleten voor me.



De tweede ronde loop ik in op de vijfkilometerloper Dennis. Voordat we afdalen bij `t Stut heb ik Ruud te pakken. Hij gaat met grote passen door het mulle zand naar beneden. Als we beneden draaien en omhoog moeten heb ik Ruud bij gehaald en blijf zijn tempo volgen. Om er bovenlangs vandoor te gaan. Wederom duiken we naar beneden, met een behoorlijk hoogte verschil. Langs het hek van wat eens de ligweide van het zwembad was, komt Dennis met rake klappen aan.  Zonder schoenen te wisselen kan ik direct aansluiten bij de koplopers. Had ik nu drie of vier man voor me? Ik wil niet als een bezeten weg gaan en neem wat tijd om een slok te drinken. Ik mis steeds wat meters in de bochten, maar heb stellig het idee dat ik het gat zo wel dicht. Want op het goudzoekerspad fietsen ze me toch niet weg. Omdat er heel heel veel bochten in het parcours zijn verlies ik gaande weg het zicht op de mountainbikers voor me. Ik begin aan de zware klim en weet dat als je die gehad hebt er een klim volgt. Wim en Henry moedigen me aan, dat ik niet moet forceren. Ze zien hoe een snelle mountainbiker soepel voorbij komt. Langs de Zandkuil bij de Uitkijk en dan terug. Daar zitten nog mooie technische stukken, met een springbultje. Het parcours is gladder dan gisteren toen was de ondergrond hard en bevroren, nu is het zacht en modderig. Behendig sturen langs die ijsplas. Het laatste gekronkel naar de finish blijft mooi, maar ik ben ook blij als de boompjes zijn blijven staan en mijn mountainbike ze heeft weten te omzeilen. Aanzetten om op `t Stut te komen en dan er al gauw weer af. Hier hebben we gisteren onderaan hooibalen neergelegd (vanwege de spoorbielsen). Ik weet dus dat je er links langs moet. De eerste mountainbiker had dat niet helemaal op tijd door.

Wat balend omdat ik de aansluiting heb gemist begin ik aan de tweede fiets ronde. Ik zou vijfde kunnen zijn, of vierde, misschien zelfs derde. Ruud is er nog steeds niet. Het kan nu iets harder, want alles is bekend, maar de benen wat vermoeid en de ondergrond kapot gereden. Deze klim fiets ik graag in de zomer, dan kun je lekker tempo houden en scherp langs de beplanting. Die tweede klim blijft zwaar. Ik glip zelfs iets weg. Nu nadert het stuk wat volgens JanHenk Kleinlugtenbeld het zwaarste is. Dat is een stuk vals plat omhoog als je net een bocht heb gemaakt naar een korte klim. Daar staan Wim en Henry. Wim vraagt of het parcours goed te volgen is. Ik hap naar adem. En heb last van die hap zand, die ik heb meegenomen van de klim, toen die door mijn eigen wiel gelanceerd werd en in mijn openstaande mond terecht kwam.

 
In het wisselvak zoek ik mij een weg tussen veel stilstaande atleten. Vermoedelijk lig ik vierde? Ik ontdoe me van mijn handschoenen. De eerste meters voelen loodzwaar. Ik kom weer in mijn ritme en weet dat ik niet meer ingehaald wordt, dat stemt me tevreden. Er resten slecht twee kilometer. Na de enorme aanslag in het mulle zand, de pas opzoeken en beginnen aan het slot. Bij de finish staat de nummer 1 bij de speaker. Ik kom een beetje naamloos binnen en vraag me met veel gevoel voor drama af welke plek ik heb? Maar niemand weet het. Het meeleven van mijn trainingsmaatjes Wim en Henry heeft mij positief gemotiveerd, zodat ik alleen bezig was met een podium plek. Daardoor ben ik wat ontdaan door deze vierde plek. Pas bij de prijsuitreiking ben ik er zeker van dat ik er net naast sta. Speaker Henk Borgmeijer vraagt met een toon van humor aan Carlos Baltus hoeveel prijzen hij al heeft gewonnen. Geen is het antwoord. Leon van der Heijden blijkt vroeger een nationaal topper te zijn geweest bij het Motorcrossen en de nummer twee een topper bij het fietsen. Ja, dat zet mijn plek toch in een ander daglicht. Ik ben niks topper, ja regionaal. Van Nijverdal tot Hellendoorn en terug. Met Wim en Henry keer ik huiswaarts in de regen. Nonchalant vraag ik of ze mijn bidon gezien hebben (die ik onderweg bij een DRW bordje heb gegooid). Die krijg ik keurig van Henry overhandigd.

Enkele Uitslagen:
5 km hardlopen, 20 km ATB 2,5 km hardlopen.
1. Leon van der Heijden Oisterwijk 1.19.59
2. Patrick Tolhoek Yerseke 1.21.01 M40
3. Carlos Baltus Holten 1.22.25
4. Jeroen Machielsen Nijverdal 1.23.29 M40
5. Ruud Blikman Hellendoorn 1.24.00
6. Martijn Paalman Holten 1.25.21
7. Arnoud van Garderen Leusden 1.25.44
8. JanHenk KleinLugtenbeld Hellendoorn 1.28.09

Geen opmerkingen:

Een reactie posten