zaterdag 17 januari 2009

25 jaar wedstrijdhardloper 1999

25 jaar wedstrijdhardloper 1984 – 2009
Deel 16


‘Je hoeft niets meer te zeggen, de waarheid spreekt al uit ons oogcontact’
(Van Dik Hout ‘Stil in mij’)

Fotocollage: © 2009sprengenbergrunner

Bij de Portugese rotsen beleefde ik met Simone mijn eerste strandvakantie waarin we niets deden. Met veel jongedames begon ik een opleiding tot verpleegkundige en ging aan de slag in de Psychiatrisch. Op zondagmiddag was het dolle pret aan het boerenlandhek, met Irma, Ingrid en Postbode Siemen (Zaai). De Keniaanse lichtgewicht Tegla Loroupe verbrak opnieuw het wereldrecord op de Marathon (2.20.43) en won voor de derde maal de titel op het WK Halve Marathon. Karin Kuipers ging haast kopje onder door al haar titels ‘Best of the world’. De Houtrushalen waren voor de laatste maal het toneel van het NK indoor. Anja van Oostende behaalde in die ambiance twee maal goud (60 m, ver). AV Salland werd opgericht. De eeuwwisseling zorgde voor veel onzekerheid.

Marian Freriks kwam met specifieke richtlijnen op het trainingsschema. Ze benadrukte de planning van wedstrijden (wat zijn je doelen?), het onderscheid tussen de verschillende wedstrijden. Daarnaast kreeg de krachttraining een vaste plek op het schema (die winter ploeterde ik elke week een sessie af in ons krachthonk). En haar paradepaardje kwam sterk onder de aandacht: Nederlandse Kampioenschappen Cross. Ons ‘Karhu-groep’ ging op in het team van Marian, met de ‘nieuwe’ aanwinsten Pitchou Itebe Meya, Fred Sluys, André van Olst, Dennis van de Velden en Mick van Amelsfoort. Op andere fronten was er volop bloei, zoals in de sprintersgroep van Mark Lette, waar naast Anja van Oostende (Mulder), Judith Baarssen zich ontpopte tot nationaal atlete. Marian nam de teugels stevig in handen. André vond het nodig om tijdens de trainingen en wedstrijden ons te wijzen op het schema en dat deed hij door regelmatig te roepen dat het te hard ging. Voor ons een reden om aan te zetten.

Met Simone is de blik vooruit gericht. Geleidelijk veranderd er veel, we hebben rekening te houden met ‘verplichtingen’ die we nu als ‘stel’ hebben. Een jaar met uitersten, het ene moment kijken we vooruit naar de dag waarop we een gezinnetje vormen, het volgende zijn we door iets onbenulligs teruggeworpen tot onszelf. Met Simone aan mijn zij (op de fiets) liep ik geregeld via het Wierdenseveld naar haar moeder op de Tolplas (Wierden). Inspirerend waren de extra trainingen van Marian bij ‘De Uitkijk’. Helaas kon ik al dat getrain niet omzetten in topprestaties vanwege opspelende kuiten. Toch won ik dat jaar ‘De Jong & Laan competitie’ (gezamenlijke wedstrijd van Atletics en AC Ommen) op de middenafstand. Leon Sanderman werd tweede. Peter Bruinsma won de Lange afstand en Leo Jansen werd daar tweede. Bij de piekwedstrijd van de groep, het NK cross was ik toeschouwer op het Heerderstrand en zag daar Greg van Hest Nationaal kampioen worden. Voor Atletics streden Udo Zwijnenberg en Peter Bruinsma op de lange afstand. Voorzichtig werd de overstap gemaakt naar de lange afstand. Pitchou bleek beter uit de verf te komen op de halve. Hij had moeite om de vijf in een hoger tempo te lopen, alsof hij eerst goed warm moest draaien. Dan liep hij de tweede vijf in hetzelfde tempo door. Tijdens de Zentrasport omloop van Almelo werd Itebe derde op de Halve, met 1.11.56 (Voortman won in 1.09.44). In diezelfde wedstrijd strandde ik op een negende plek met 1.15.40.

De eerste Wiezo (WierdenseZomerfeest) loop stond op het programma. In een mooi verkeersvrij parcours met ruim baan voor de hardlopers werd ik vijfde. Die tien had ik toen slecht onder de knie, of ik ging te hard en klapte in, of ik ging te behouden weg en moest met een krachtige tussen jump weer aansluiting vinden. De tien zag ik als een wedstrijd die bestond uit tweemaal een vijf, dus je moest iets minder hard lopen, maar hoeveel? Om onduidelijke reden waren bijna alle tien kilometer`s te kort. In Dalfsen was een 10, die 9.6 km bleek te zijn, in Bergentheim liep iedereen records op de krappe tien en in Westerhaar won ik fluitend in 33.07, maar welke afstand het was? De Cascadeloop had een echte 9.6 km wedstrijd, maar wat moest je daarmee? Daar leek de training zijn vruchten af te werpen. Udo (30.38) liep op slechts een halve minuut van de Belgische veelloper Geert Deruddere en Peter (31.41) en ik (31.21) kwamen daar kort achteraan. Omgerekend met drie Atletics mannen onder de 33’ lopen, dat is best wel een beetje uniek.

Bijzondere herinneringen hield ik over aan mijn eerste Aqua klimcross. De zandafgraving bij Sibculo met behoorlijke klimpartijen zorgde voor een mooi decor, met passages door het water langs het strand, delen door bospercelen afgewisseld met gras en keienpaden. Nog met lome benen van de halve (de dag ervoor) startte ik rustig. Toch liep ik na de eerste ronde al in op anderen en schoof ik zonder overbodige inspanningen  naar de kop. Een jongedame die mij herkende moedigde elke ronde steeds spontaner aan “Hup Nijverdal”. Pas in de laatste ronde kreeg ik het gevoel dat ik kon winnen, dat er maar een enkele hardloper voor me liep. Met alleen Erik Post nog voor me begon ik aan de laatste meters door het water en zette eenmaal aan, om te winnen.

(Kranten)knipselnieuws :
TC Tubantia zaterdag 20 februari.
Van de atletiekhel in de atletiekhemel
Anja van Oostende hoopt op NK indoor tegenslagen definitief af te schudden
Door Frank Scholten
‘Sydney komt voor mij misschien wel een jaar te vroeg’

Enkele podiumplekken:
2 januari Nijverdal GOLFF nieuwjaarsloop 20 km 1.14.39 2de (Udo Zwijnenberg 1.11.46)
9 januari Wierden veldloop omhoog 10 km 35.43 3de (Udo Zwijnenberg 34.25)
13 maart Ommen De Jong & Laan cross 7.6 km 27.32 3de (Pitchou Itebe 25.52)
17 april Nijverdal De Jong & Laan cross 6.3 km 20.25 1ste
29 april Westerhaar oranjeloop weg 9.7 km? 33.07 1ste
18 mei Nijverdal baan trainingswedstrijd 5 km 16.29 1ste
29 mei Nijverdal De Jong & Laan cross 6.3 km 20.55 1ste
28 augustus Sibculo Aqua klimcross 12 km 52.43 1ste
3 oktober Goor Kariboe cross 10.4 km 36.40 3de (Nicolas Neple 34.15)
16 oktober Meppel Reest weg 10 km 34.36 2de
30 oktober Holten DHHL 5 mijl 28.15 2de (Leon Sanderman)
20 november Nijverdal OAD cross 6 km? 19.47 3de (Nicolas Neple 19.33)
26 december Nieuw Heeten Kerstcross 6.9 km 23.40 1ste
31 december Den Ham Midwinterloop 10.4 km 36.40 2de (Pieter Medendorp 35.32)

Enkele uitslagen:
25 juni.
5e Banthumloop Bergentheim.
Iets minder dan 5 km
1. Geert Deruddere Wevelgem 15.17
2. Bert Jan Haarkamp Rijssen 15.49
3. Leon Sanderman Rijssen 16.00
4. Jeroen Machielsen Nijverdal 16.04
5. Peter Bruinsma Nijverdal 16.07
6. Alfred Rekers Zwolle 16.16
7. Mark Westera Zwolle 16.27
8. Jan Scheenstra Steenwijkerwold 16.30
9. Dennis v/d Velden Nijverdal 16.36
10. Mick van Amelsvoort Raalte 16.42

Onofficiële NL ranglijsten halve marathon 99/00
001. 1.02.20 Greg van Hest
002. 1.02.33 Kamiel Maase
066. 1.09.37 Rudi v/d Lelie
093. 1.10.32 Gerrit Voortman
099. 1.10.41 Adri Deemter
102. 1.10.50 Jan van Ommen
169. 1.12.27 Udo Zwijnenberg
179. 1.12.44 Lamko Hulzebos
206. 1.13.04 Eric Borg
207. 1.13.04 Casper Koelma
285. 1.14.20 Robert Jan Lassche
290. 1.14.22 Jeroen Machielsen
305. 1.14.30 Peter Bruinsma

Nijverdal maart 2009. Nijverdal 1999

Geen opmerkingen:

Een reactie posten