dinsdag 4 maart 2008

Oad crosscircuit ’07.’08 (10 km)


Foto: © 2009sprengenbergrunner.

Voor de winter van ’07 / ’08 had ik twee competities gepland, want de vorige keer won ik het klassement bij de master wat te gemakkelijk. Ik had er de pest in dat atleten voortijdig afhaakte terwijl ze zich wel inschreven hadden voor de hele serie. Vroeger kon ik dat al niet hebben als mijn broertje weer eens voortijdig een spelletje links liet liggen. Pis nijdig werd ik dan, want ik was immers bezig om iedereen te gaan verslaan. Dat werd me niet gegund. Het is dus zaak om dit voor te zijn. Naast dit circuit ging ik daarom de strijd aan bij het Sallandscrosscircuit.


Nijverdalseberg cross AV Atletics 8 december 2007

Het is verwachtingsvol afwachten wie er komt opdagen. Voor mij als veteraan is de blik gericht op andere M40 en probeer ik mij staande te houden in de toptien per crossloop. Bij de veteranen is er gelukkig een sterk veld; met de klassementleider M40 van ‘05/’06 Bertil Krukkert, de klassementleider M40 van ‘06/’07 Jeroen Machielsen en de klassementleider bij de heren van ‘05/’06 Eric Borg.

Na de loodzware cross in Nijverdal waren de posities bepaald. Eric toont zijn klasse maar moet veel toegeven op de herensenioren, terwijl hij daar vorig jaar in het eindklassement tweede was. Bertil een echte krachtloper doet het goed in deze heuvelachtige cross. Ik beperk de schade door meteen achter Bertil te eindigen weliswaar op ruime afstand, maar dat doet er niet toe voor de punten.

10 km
Heren
1. Udo Zwijnenberg Nijverdal 35.41
2. Pieter Mans Almelo 35.50
3. Leon Sanderman Rijssen 36.21
M40
1. Eric Borg Hengelo 36.47
2. Bertil Krukkert Nijverdal 37.59
3. Jeroen Machielsen Nijverdal 38.47


Ter Steege Crossloop AV Rijssen 22 december 2007

Helemaal tevreden ben ik niet, maar doordat ik met de opbouw van mijn training iets later ben begonnen (waardoor ik nog minder kilometers in de benen heb zitten en de nodige tempohardheid mis) was dit te verwachten. Ik hoop met deze strategie mijn wedstrijdseizoen op de weg te verlengen tot mei.

Mijn doel voor vandaag was simpel, met Bertil meegaan en dan toeslaan. Als blijkt dat Eric Borg niet aanwezig is in Rijssen geeft dat mij een extra impuls. Ik ben gretig en knal er in. Het eerste klimmetje komt hard aan, met moeite kan ik Bertil volgen. Ik hou het maar een rondje vol. En word bij het ingaan van de tweede ronde ingehaald. Alsof dat niet genoeg is krijg ik steken in de zij, de pijn begint zich steeds heftiger te manifesteren. Ondertussen lopen ze mij voorbij. Zo doorgaan heeft geen zin en ik besluit even te gaan wandelen, om wat te ontspannen en buig wat voorover. Als ik de cross hervat ben ik kansloos en zie hoe de veteranen Dirk Hoekman en Peter Baan voor me lopen. Het plaatje klopt totaal niet met het beeld dat ik in gedachte had. Als ik tijdens het uitlopen probeer om er een goede draai aan te geven, kom ik tot de positieve ingeef, dat het toch niet zo voorspelbaar is als gedacht. Was ik misschien teveel gespannen, omdat ik toch eigenlijk wel het klassement wil winnen. Heb ik mezelf te veel druk op gelegd? Of komt de druk van buiten, dat ik het wel weer even doe. Aan mijn outfit had je al vooraf kunnen zien, dat het niet helemaal top was. Waarschijnlijk was ik een beetje zwak van de zware trainingsweken, het koude weer, terwijl ik buiten moest werken wat extra energie kost. Tenslotte had ik gisteren nog een bedrijfsfeestje gehad, waar ik misschien toch iets te veel van het goede had genomen.

10 km
Heren
1. Udo Zwijnenberg Nijverdal 33.23
2. Pieter Mans Almelo 33.28
3. Leon Sanderman Rijssen 33.41
M40
1. Bertil Krukkert Nijverdal 35.39
2. Dirk Hoekman Bathmen 36.25
3. Peter Baan Holten 37.28
4. Jeroen Machielsen Nijverdal 37.34


Holterbergcross AV Holten 26 januari 2008

De kerstvakantie benut ik om optimaal te kunnen trainen, het lijkt wel alsof je soms een kleine tegenslag nodig hebt om er hard tegen aan te kunnen gaan tijdens de trainingen. Na Rijssen ben ik aangeslagen, maar zeker ook meer gebrand om mijn concurrenten te verslaan. Met weken met een kilometeromvang van circa 80 kilometer, ben ik op de weg terug. Daarnaast heb ik de broodnodige rust gepakt.

Als ik klaar achter de startlijn sta, bemerk ik op dat Bertil en Eric er niet zijn. Ik ben eerste gaat het door mijn hoofd, dat werkt behoorlijk ontspannend. De druk is helemaal verdwenen. Er vormt zich een lang lint, waarvan ik de laatste ben of is dat altijd zo. Omdat ik in deze het middelpunt vorm, van waaruit alles zich afspeelt. Het voelt goed, het is verrassend dat er een kleine groep atleten mee doet uit de omgeving van Utrecht. Mooi omdat ze een onverwachte rol kunnen spelen. Ik laat me er toch wel iets door beïnvloeden en zit wat onzeker achterom te kijken. Gerrit Voortman maant me, om de blik naar voren te richten. Als pupil Harron Dekker zijn trainer Gerrit naboots in zijn aanmoedigingen (die bedoeld was voor de groep voor mij), krijg ik spontaan een grote lach op mijn gezicht en zet aan. Ik dicht het gat vrij gemakkelijk en richt mijn blik op Gerrit-Jan Kastenberg. Eindelijk heb ik het juiste gevoel weer te pakken, dat je hardloopt zonder te werken, dat het schijnbaar moeiteloos gaat. Ik geniet echt en halverwege heb ik Bert Kelder bijgehaald. Ik kan alleen nog meer winnen, blijf me richten op de atleet die voor me loopt en dat is Mark Saathof. Ik word overtuigend eerste bij de veteranen. Bij het napraten kom ik tot de conclusie, dat Eric Borg door afwezigheid geen aanspraak meer kan maken op winst en opeens is er alles mogelijk. Ik loop stralend uit met Udo Zwijnenberg, Peter Baan en René van Weezep, wat een verschil met die treurige eenzame overpeinzing in Rijssen.

10 km
Heren
 1. Mark Leeman De Bilt 33.03
 2. Leon Sanderman Rijssen 33.20
 3. Udo Zwijnenberg Nijverdal 33.35
M40
1. Jeroen Machielsen Nijverdal 35.11
2. Dirk Hoekman Bathmen 36.51
3. Jeroen Geerling Rijssen 37.07


Herikerbergcross AV Goor 1 maart 2008

Een beetje verkouden reis ik af naar de locatie van de Motorcrossclub te Markelo. Ik vroeg me de voorgaande weken soms af of ik het wel zo leuk vond dat Borg niet meer meedoet voor het klassement. Dat geeft me niet de kans om hem te verslaan. Omdat ik wat slapjes ben lijkt het me logisch om te gaan voor de tweede plek. Een aanval op de eerste plek zou me immers, mijn tweede plek kunnen gaan kosten ten gunste van Dirk Hoekman.

Met René van Weezep ga ik inlopen door de drek. Het parcours is door de regen van de afgelopen dag weer behoorlijk zwaar, met name de delen met kleigrond. René vertelt me dat Bertil Krukkert niet meedoet. Ik neem het bericht aan, hoewel ik het niet meteen accepteer. Hij voegt zich natuurlijk op het laatst bij de start om zijn positie te verdedigen toch! Ik heb een goede start, bij de eerste zes. Na twee kilometer zijn de heren klassementenloper gevlogen. Ik bemerk dat Dirk Hoekman in mijn spoor meeloopt. Hij trekt flink door de eerste ronde. Ik voel me niet echt fit, was behoorlijk aan het hoesten vandaag. Gelukkig heb ik niets met mijn benen en ben ik mentaal sterk genoeg om elke ronde verder weg te lopen bij Dirk Hoekman. Wilfried Woesthuis geeft me onderweg aanwijzingen dat het wel goed zit. Zo is het scenario toch weer helemaal anders en bleef de strijd met Bertil achterwege. Net als Udo Zwijnenberg bij de heren, schrijf ik bij de M40 het klassement op mijn naam. De speaker had de onderlinge strijd en mijn winst bij de veteranen niet door, dat vond ik jammer, misschien daarom een eigen weblog.

10 km
Heren
 1. Pieter Mans Almelo 36.03
 2. Leon Sanderman Rijssen 37.14
 3. Bert Kelder Den Ham 37.32
M40
1. Jeroen Machielsen Nijverdal 39.04
2. Dirk Hoekman Bathmen 39.40
3. Peter Baan Holten 40.27

Eindklassement Heren
1. Udo Zwijnenberg Nijverdal 4 punten
2. Pieter Mans Almelo 5 punten
3. Leon Sanderman Rijssen 6 punten
M40
1. Jeroen Machielsen Nijverdal 3 punten

2. Dirk Hoekman  Bathmen 5 punten
3. Peter Baan Holten 8 punten

Geen opmerkingen:

Een reactie posten