maandag 10 maart 2008

ATB RBR Wierden '08

Zondag 9 maart 2008

 
Christiaan van Meurs had aangegeven zondag de Run Bike Run te gaan doen. Dat hield ik in gedachten, maar wou mezelf geen druk op leggen van een wedstrijd. Als atleet moet je niet te veel prikkels hebben anders ben je niet scherp op het juiste moment. Een toertocht (racefiets 66 km) met CC ’75 op zaterdag werk ik rustig (in de groep ) af. Pas die zaterdagavond beslis ik om mee te doen. Om 22.00 uur ben ik druk bezig met mijn outfit voor de Run Bike Run. Dat valt niet mee, want bijna op elk kleding stuk staat een sponsor naam, terwijl ik momenteel zonder zit.

Zondag. Ik besluit op de fiets naar Wierden te gaan, dan haal ik er meer trainingsarbeid uit. In de kantine van Blauw-Zwart is het rustig. Dennis Schutten verwelkomt mij en geeft aan dat hij het leuk vind dat ik mee doe. Ik heb meteen het gevoel dat het gezellig gaat worden. Even later babbel ik met Henk-Jan van Goor en Douwe Weima. Christiaan is gearriveerd op het Lageveld we kunnen ons opmaken voor de wedstrijd. Bij van Meurs is de spanning duidelijk voelbaar. We lopen rondom de vijver, langzaam komt bij mij weer het beeld terug van die keer dat ik eerder meedeed (2003) toen werd ik derde nadat ik pas een jaar serieus met mountainbiketraining bezig was. Als we klaar staan bij het Parc ferme krijgen we te horen dat de startlocatie verderop is.

Het startschot klinkt. Stefan Paalman neemt meteen de koppositie. Met hoeveel Paalmannen heb ik al strijd geleverd? Ik volg Christiaan die meer snelheid heeft dan ik, maar dat doortrekken is een ander hoofdstuk. Chris heeft na een ronde de achterstand op Stefan zo goed als teniet gedaan. Voor mij het teken om aan te sluiten bij Paalman en wat in de schaduw te lopen zo tegen de wind in. Bij het heuveltje zet ik eens fel aan en trek door (nee aan mij heb je niets). Met al een flinke voorsprong kom ik als eerste door voor mijn tweede ronde. Strak langs het grasrandje, probeer ik de ideale lijn te vinden. Het loopparcours is eenvoudig ik ben al goed warm. Ik begin gedubbelde recreanten in te halen, heb tijd om ontspannen de camera in te kijken. Zou Vincent Hentzepeter nog een keer komen of loop ik gewoon te hard voor het veld van vandaag. Ik schroef het tempo iets op als ik voor de laatste maal bij het publiek langs kom. Ik kijk als ik bijna de afstand heb voltooid eens op mijn horloge, die geeft 18 minuten aan dat is wel heel snel realiseer ik me voor een 6 km. Ik begin te twijfelen en vraag of ik vier ronden gelopen heb, dat wordt bevestigd. Ik stap als eerste op mijn fiets. Het gaat niet echt soepel, veel draaien en keren. Diverse lussen door een veldje met aan weerzijde een bomenrij. Dan een strook bos met veel bochtenwerk. Ik kijk eens achterom en zie tot mijn opluchting wat achtervolgers in de verte, dat betekend dat ik inderdaad de goede afstand heb gelopen. Nu is het zaak om mijn voorsprong te behouden. Het knollenveld kost veel kracht, echt stoempwerk. Vervolgens weer aanzetten bij een bosperceel met zachte ondergrond. Daarna kom je op een deel waar je de atleten achter je kan zien die de lus nog moeten. Elke ronde een mooi meetpunt.



Het stuk met knip gaten was een andere ritme breker, waar ik moest zoeken naar de juiste versnelling. Daarna volgt meteen de enigste heuvel in het parcours, die net op de grote plaat te doen is. Hoewel ik er een enkeling zag afstappen. Bij het laatste stuk met verharde ondergrond kun je eens flink doortrappen, maar dan kom je wel in volle vaart bij het beginpunt waar je van de fiets af moet vanwege een hekje. Bij het bijna lege parkeerterrein zie ik gelegenheidstrainingsmaatje Riny Pley staan hij geeft me de aanwijzing om niet een te zwaar verzet te trappen. Ik schakel een tandje terug. Op het parcours is het drukker geworden ik ben geconcentreerd bezig met mountainbikers in te halen. Elke ronde gaat beter en elke ronde heb ik het idee dat die weer korter was dan de vorige. Het fietsen zit erop, als eerste begin ik aan het afsluitende hardlopen, twee rondjes te gaan. Ik kijk een keer achterom en zie tot mijn verbazing Stefan Paalman. Dan heb ik die waarschijnlijk niet gezien bij die lus omdat hij dat punt al voorbij was. Hij liep vrij goed de eerste ronden, waarop ik voor de zekerheid in een hoger tempo ga lopen. Ik lig op kop en die positie wil ik behouden. Bas Germs zie ik in de verte hij begint aan zijn eerste ronde, als ik hem inhaal vraag ik me af of dit wel klopt loop ik dan zo hard of. Het laatste stuk, een blik achterom en de winst is binnen.

Op de site van Argo schrijft Alby Mulder: 
“Bij de heren overtuigde Jeroen Machielsen uit Nijverdal. Machielsen, van oorsprong een sterke loper, ging na de eerste 6 kilometer lopen aan de leiding maar werd op de hielen gezeten door een viertal achtervolgers waaronder Vincent Hentzepeter, Stefan en Martijn Paalman en Noël Elsinghorst. De trainingsinvesteringen van de afgelopen jaren op het mountainbike onderdeel wierpen voor Machielsen vruchten af, want de achtervolgers kwamen nooit echt dichterbij. Hoewel Machielsen niet veel over had kon hij de wedstrijd overtuigend uitlopen.”

De nummer vier vraagt me van welke triatlonvereniging ik lid ben? We nemen een cola een echte drank voor triatleten en ik neem de felicitaties in ontvangst. Bij het Parc ferme komt Paalman nog even buurten hij verteld enthousiast over de wedstrijd zijn training en de passie voor de sport. Ik hoor het aan het is prachtig hoe deze jongen met zijn sport bezig is, daar herken ik mezelf in toen ik op die leeftijd was. Je zou er alles aan willen doen om dat te behouden. In de kantine wachten we op de prijsuitreiking, de winnaars krijgen een enorme Twentse Krentewegge mee naar huis. Die ik stralend in ontvangst neem, daar heb ik mijn handen vol aan het meet wel een meter en ik ben op de fiets. Een vrouw uit Rijssen geeft me een tip dat ik die zo op het stuur kan vervoeren, dat deed zij vroeger ook altijd. Tja wat een gezelligheid, het was gaan regenen. De Krentewegge neemt Christiaan mee in zijn auto. Ik maak mijn training af en fiets naar huis, die afstand leek opeens veel korter nu ik daar als winnaar van de Run Bike Run van Wierden fietste.

Enkele uitslagen:
Heren ( 6 km-18 km -3 km )
1. 1.11.34 Jeroen Machielsen Nijverdal
2. 1.12.18 Stefan Paalman Holten
3. 1:12.26 Vincent Hentzepeter Westerhaar
5. 1.12.54 Martijn Paalman Holten
6. 1.13.39 Henk-Jan van Goor Daarleveen
8. 1.15.28 Carlos Baltus Holten
19. 1.20.34 Christiaan van Meurs Nijverdal
Dames ( 6 km -18 km -3 km)
1. 1:20:05 Alieke Griffioen Roelofarendsveen
2. 1:25:38 Sakia Bekhuis Vasse
3. 1:17:42 Ans Lammertink
 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten