donderdag 29 juli 2010

TAB ’10 5 Nauders

Transalp Bike Leutasch – Merano ‘10
‘Mountainbikeweek’

Foto: © 2010sprengenbergrunner

Transalp Uina Schlucht Etappe 5
Donderdag 29 Juli
Nauders (1394 m) – Prato allo Stelvio (915 m)


Al vroeg sta ik mijn Specialized af te spuiten terwijl het leven ontwaakt in Nauders. Er is wat gegoochel met de groepen. Vandaag is er geen ‘Extreme groep’, maar wel een ‘Sport min’ en ‘Sport plus’. Het verschil is dat Jasper van Dijk, Patrick van Bree, Erik  en Eric Klepper met ons meefietsen. Stefan de Ruijter doet een stapje terug en zo vertrekken we met een paar man meer.  We gaan de grens over naar Zwitserland (Unter Engadin)en komen door Scuol. Daar fietsen we over een prachtige houten brug die typerend zijn voor dit gebied. De regio ken ik van eerdere bezoeken. Als we langs een camping komen denk ik daar aan terug (hoe Willem de Vos en ik toen door miscommunicatie met Jonny Berkvens terecht kwamen in Susch i.p.v. Scuol). Mogelijk hadden we toen deze camping op het oog.
Foto: © 2010sprengenbergrunner

Spontaan zetten we een ‘lang zal ze leven, hiep hiep hoera’ in als we een tent zien met Nederlandse vlaggetjes. Ons lied wordt door het gezin lachend ontvangen. Van Gijs-Jan Lavèn krijg ik een spoedcursus ‘Hoe en wat, de berg afdalen’ En dat gaat best goed, de eerste meters bij hem in het wiel. Bij het klimmen krijg ik geen tips. Toch wat onverwacht betreden we een rotsachtig decor,  de Uinaschlucht. Hier moeten we verplicht wandelen, dus heb ik de mogelijkheid om de imposante rotswand en het diepe ravijn te aanschouwen. Het pad is smal en op sommige stukken glad. Op de gevaarlijke delen zijn staaldraden gespannen voor houvast. Hier liep ik vorig jaar in een hoger tempo langs. Met mijn Inov8 Trailschoenen ben ik nu in het voordeel, maar door het stilstaan (om foto’s te maken) raak ik achterop. Gelukkig is Dirk Seghers nog achter me, hij heeft zijn schoenen verwisselt en is in de weer met zijn elleboogbeschermstukken. Geleidelijk veranderd het grijze naar groen. Door een Alpenweide (2155 m) met stromende beekjes, uitbundige bloemenpracht en de overal aanwezige koeien gaat het verder. Echt een plek voor een romantische lunch (dat doe ik dan de volgende keer).

Foto: © 2010sprengenbergrunner

Als beloning voor ons ploeteren snellen we de Sesvennahütte (2256m) binnen. Daar is het behaaglijk warm,  hongermakende geuren komen uit de keuken. We zoeken een plek in de volle eetzaal en worden naar de kelder verwezen, waar we onze kleding kunnen laten drogen. Maar de bedoeling daarvan is ons niet meteen duidelijk. Terwijl wij ook een klein beetje in een soort van wedstrijd gevoel zitten “wij moeten snel door”. Na enige tijd vinden we een vrijkomende tafel en verspreiden ons over de ruimte. Het bord pasta smaakt goed, maar ik krijg de helft nauwelijks op. Terwijl René Sprenger met zijn eetlust al begint aan een tweede bord.

Buiten neemt de kou en wind ons in de greep, we worden plots in het diepe gegooid. Geen kans om even in het ritme te komen als een ruige trail afdaling met keien volgt. Behendig probeer ik wandelaars te ontwijken en maak vaart op het ‘goede’ stuk. Ik verwonder me erover dat de anderen al beneden staan. En daar ga ik de lucht in, een rode schim zie ik overvliegen terwijl ik met de val bezig ben. In die seconde heb ik het bewustzijn om te hopen dat ik goed terecht kom. Ik stap bijna meteen weer op, na een kleine inspectie van mijn ATB. Bij de anderen verga ik van de pijn, maar geef aan dat mijn pols een beetje pijn doet. Later staan we nogmaals stil en vraagt Gijs-Jan of het gaat. Terwijl ik een vloek, schreeuw net kan onderdrukken en een potje grienen wel fijn zou zijn. We fietsen de warmte tegemoet en arriveren in Italië. Sjef (Geoffrey) van der Maat stelt vast dat het mogelijk erger is dan we aanvankelijk dachten. Hij heeft een opleiding tot fysiotherapeut gevolgd en geeft het advies om morgen niet te fietsen. De hand is behoorlijk dik en pijnlijk. Sjef gooit er wat Latijnse namen tegenaan, terwijl ik beteuterd toehoor. Van Sjaak Juffermans krijg ik twee pijnstillers en een verzachtend hellend zalfje.

Afstand  60 km, hoogtemeters 2200.



Geen opmerkingen:

Een reactie posten