maandag 26 juli 2010

TAB ’10 2 Lermoos

Transalp Bike Leutasch – Merano 2010
‘Mountainbikevakantie’



Foto: © 2010sprengenbergrunner

Etappe 2
Maandag 26 Juli
Lermoos (995 m) – Landeck (816 m)


Vandaag gaat het Extreme met twee pittige beklimmingen van boven de 1800 m. Met reisleider Gijs-Jan Lavèn starten we de tocht zonder Eriks. Mijn Specialized M4 zoekt zijn broertje op. Dat is de bike van Geoffrey van der Maat ‘Contador’ (Sjef), die telkens op kop is te vinden en af en toe wat afstand neemt. René Sprenger (Laurens ten Dam) gaat makkelijk mee, helaas kun je dat niet zeggen van zijn huurfiets. Deze Santos hapert bij elke plotselinge schakelbeweging en de onderdelen klapperen op en neer. Hoofdschuddend en scheldend accepteert hij dit ongemak.  Rudy Laros start dapper, maar zakt gaande weg op de klim naar Marienbergjoch (1815 m)wat terug. Hekkensluiters zijn de Belg Dirk Seghers met de meeste trainingskilometers en Stefan de Ruijter ‘Vino’ met slechts twee trainingen per week.


We passeren een bordje met 20 procent en even later zelfs één met 30%. Daar word het even te gortig, met mijn neus plat op het stuur probeer ik te blijven fietsen. Als ik drieg te moeten afstappen kies ik het naast liggend grasveldje om slalommend als een skiër mijn weg omhoog te zoeken. Koeien en wandelaars kijken toe. We volgens deels een oude Romeinse route; Via Claudia Augusta. Aan de andere kant verlaten we het skigebied naar beneden om wederom te klimmen naar de Dirstentritkreuz (1855 m). Een local wil ons wat vertellen en Gijs-Jan hoort hem aan. De doorgang na de pas is twijfelachtig. Er is contact met de andere groepen en we besluiten het erop te wagen. We stuiten op een kloof, waar het volledige pad is weggeslagen. Een klauterpartij naar beneden volgt, om ergens weer naar boven te komen. Met de fiets op de nek ploeteren we ons  een weg door het mulle zand. Als we allemaal over zijn, zien we de andere groep in de verte afdalen. In eerste instantie gingen we door, maar dan besluit Gijs-Jan toch te gaan helpen. Ik loop mee om wat foto’s te maken en draag wat mountainbikes naar boven. Dat is afzien en ik voel mijn hartslag bonken en mijn lichaam vragen om energie. Er volgt een mooi stuk trail door het bos richting Imst. Zoals elke dag worden we door Vasa begeleider Aad Pietersen opgevangen bij het Hotel waar hij ons verwelkomt en uitleg geeft over; de kamerindeling (via de lijst), de plek voor het afspuiten van de fietsen, de stalplek, het tijdstip briefing / avondeten. Ik ben gekoppeld aan Overijsselaar Arjan Snoeijing oet Zwolle, zodat we gewoon Twents kunnen praten.

Afstand  80 km, hoogtemeters 2800

Foto: © 2010sprengenbergrunner

Kaart dag 2 van rechts boven naar links midden onder.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten