zaterdag 22 augustus 2009

Winst Aqua Klimcross ‘09

Zaterdag 22 augustus Sibculo
 
Foto © 2009sprengenbergrunner

De mede organisator van dit spektakel was ooit lid van Atletics.  Huis in ‘t Veld stond bekend om zijn krachtige loop en zwak eind. Welke afstand hij ook probeerde het leek altijd 15 % te lang. Daarom koos Antoon voor de Survival en andere loopvariaties. In 1999 won ik deze loop vrij onverwacht en nogal makkelijk. Dat bleek ook wel gezien mijn tijd het jaar erop waar ik beter voorbereid ruim vier minuten sneller liep (48.35) Daarmee werd ik slecht derde achter clubgenoot Bruinsma en Rotterdammer Punt. Nu past deze cross op het terrein van de voormalige zandafgraving goed in mijn voorbereiding op de TAR.

Net voor de start van de 6 km parkeer ik mijn auto in het Kloosterdorp Sibculo. Langs de kant van de vijver volwassenen achter het hek en de linten, een enkeling op de zonneweide. Kinderen spelend in het zand, bij de drankpost en in het water. Mede organisator Carsouw groet me “Jeroen Machielsen, dat is lang geleden”. Bij het inlopen van de ronde van 3 km kom ik geen verrassingen tegen. Wel is de ondergrond vrij mul en daardoor zwaar. Het aftellen is begonnen en we gaan in tegengestelde richting, langs het publiek. Om te keren aan het eind van de grasweide en daar de waterpassage terug te nemen. En in dat eerste stuk ben ik al van de vierde, naar de derde, naar de tweede. Ik verwacht nog aansluiting van een sterke Belg of een wat voorzichtig gestarte topper. Maar nee, na twee simpele heuveltjes loop ik al in mijn eigen tempo op kop. Zo makkelijk gaat het natuurlijk niet, het is een steeds wisselend parcours, waar je de aandacht er bij moet houden. Langs de heg om de begraafplaats. Vervolgens het pad door de struiken achter de huizen, waar wat kinderen staan die waterbekers aan geven. Ze roepen al van ver dat er iemand aan komt en proberen de aandacht te trekken, zodat hun bekertje aangenomen wordt. De bocht om iets vals plat omhoog over een trekkerspoor. Langs de grote weg naar het bos aan de rand van de zandafgraving. Daar gaan we al zigzaggend naar beneden, weer omhoog en ja waarom niet nog een paar keer, zoveel paden er zijn, zo vaak gaan we omhoog en. Het voelt minder zwaar dan anders. Een direct resultaat van mijn TAR trainingsweken. Dan het vijverwater door, waar je enkele stukken beter kunt gaan wandelen, want dat kost minder energie en het gaat net zo snel bij het doorwaden van de diepe delen. Achterom kijkend zie ik niemand. Terug bij de finish neem ik het enthousiaste applaus in ontvangst.


 
Gebeurde er verder nog wat? Ik heb me verder gericht op een snelle tijd. Een mogelijke aanval op het veteranenrecord (47.46), dat speaker Weening door gaf. De tweede ronde kom ik sneller door, maar dat komt voornamelijk door dat keerpunt in de eerste ronde. Die was daarmee langer dan de overigen. Hierdoor kun je de rondes moeilijk vergelijken. Het plezante publiek klapt hard. Mijn voorsprong is voldoende. Een fotograaf flitst, de speaker praat, de toeschouwer kijkt toe, de kinderen rennen rond, de vrijwilligers houden de boel in de gaten, de EHBO`er zit te wachten en de hardlopers lopen hard. Nu is er afleiding van de recreanten die ik ga dubbelen. Het valt in de vierde ronde niet mee om het tempo hoog te houden. Geen enkele concurrentie van betekenis, die mij kon pushen tot betere prestaties. Ik zet dapper voort. Het stuk naar de finish neem ik met schik, het meelevend publiek blijft maar applaudisseren. Jongentjes rennen over het strand mee, waarop ik in het water mee ga. En de winnaar van 12e Aqua Klimcross is Jeroen Machielsen! Voor de tweede maal na tien jaar winst bij deze loodzware cross en daarmee kom ik in een mooi rijtje zo stelt speaker Weening. Arenda Abbink maakt het Nijverdals Atletics succes compleet door ook de 12 km te winnen.



Uitslagen 12 km
Heren:
1. Jeroen Machielsen Nijverdal 48.54
Dames:
1. Arenda Abbink Nijverdal 1.01.15


Erelijst Aquaklimcross Lange afstand Heren:
1998  Try-out Onbekend
1999 Machielsen Nijverdal 52.43
2000 Punt Rotterdam 44.29
2001 Punt Rotterdam
2002 Jongeneelen Amsterdam 52.44
2003 Bruinsma Nijverdal 44.01
2004 Nijkamp Klarenbeek 46.59
2005 Scheenstra Steenwijkerwold 46.25
2006 Scheenstra Steenwijkerwold 49.10
2007 van den Hurk Macharen 43.12
2008 van den Hurk Macharen 42.13
2009 Machielsen Nijverdal 48.54 M40
2010 Heemeryck Heverlee BEL 43.37
2011 Scheenstra Zuidveen 47.48 M40

Geen opmerkingen:

Een reactie posten