zaterdag 8 augustus 2009

Halve Marathon Dalfsen '09

Vrijdag 7 augustus '09 
www.stokvisdennen.nl

Fotoarchief © 2009sprengenbergrunner

Met mijn vele kilometers in de benen en een vast doel (TAR) voel ik me behoorlijk zeker en stijg in gedachten naar grote hoogten. Peter Bruinsma overtreft mij met zijn kilometersomvang en zo weet ik weer wat de stalorders zijn. Die avond lijkt het een sport om elkaar te overtreffen met toptrainingsweken. Dat is mooi om te horen, hoe men vol trots bezig is met wedstrijdsport. Dat is in het verleden wel eens anders geweest, dat men geheimzinnig deed en beweerde met 50 km qua weekomvang 1.12 te lopen op de Halve.

De temperatuur is iets gedaald, maar met 24 graden blijft het warm. Achter het hek wacht ik wat gaat komen. Irma Heeren (ex-wereldkampioene Duathlon) besluit op het laatste moment in het genodigde vak te gaan staan. Bertil Krukkert komt bij ons aanschuiven. Adrie Deemter lijkt iedereen in zijn omgeving even te moeten aanspreken. Als wij het vak in mogen staan er veel atleten voor me en zie ik links wat loze ruimte. Om daar te komen moet ik wel even ex-topper Gerrit Voortman zachtjes opzij duwen. Mijn benen voelen loom die eerste halve kilometer, maar het voelt goed na een maandloze periode van wedstrijden. Veel publiek in de binnenstad, waar wij ons als een lint door wringen. Over de Vechtbrug kan ik mijn positie bepalen. Het valt wat tegen, in de groep met Ingrid Prigge. Mijn opmars kan beginnen en de groepjes voor me zijn de prooi. Flitsen over het snelle asfalt op mijn wedstrijdschoenen. Ik kom bij clubgenoot Bertil en trek door, zij volgen. Over de dijk, afwisselend landschap, op naar de volgende groep. Reina Visser verontschuldigt zich dat ze rustig aan doet, want ze liep afgelopen zondag het NK 5000 m. Bruggetje over de Vecht en terug richting Dalfsen. Gelukkig staan er veel vrijwilligers bij de diverse drankposten, zo is er verkoeling. Het gat met de groep voor me is nu wel heel groot en ik zit met een meeloper, die krampachtig probeert aan te sluiten. Bij de bebouwde kom voel ik wat opkomen uit de achterhoede en zie bij het achterom kijken een complete bus. Ik besef me dat daar 10 km lopers tussen zitten. Waarop ik me laat terugzakken en meteen maar even een Gelletje neem. Stoer vang ik de groep op. Dat duurt niet lang want de laatste kilometer is voor enkelen in gegaan.

Met een groep van masters gaan we verder, Albert Oldehinkel geeft gas. De podiumplekken bij de M50 zijn hier gaande. Cees Stolwijk sluit aan en Roelof Hutten volgt soepel. Voor ons zien we de uitgedunde groep met Irma Heeren. Vlak achter ons Ingrid Prigge, die net niet kan aanklampen. Zij komt in haar eigen tempo bij de groep en dan is het voor mij een moment van overpeinzing. Waar ik mee bezig ben, wat precies het doel is en waar ik mij hier bevind. Tactisch minder sterk gelopen, zelfs wat met de krachten gesmeten, niets te verliezen, niets te winnen. Dus gaan! In eerste instantie gaan Hutten en Oldehinkel mee en waarschijnlijk ook Stolwijk. Maar als ik op het punt sta dat ik haast niet meer harder kan en me afvraag wanneer ze lossen, kijk ik in het gezicht van Ralf van der Rijst. “Schaatsen vergeten”, gaat er om in mijn gedachten. En ik trek er nogmaals aan. We lopen in, maar het wordt nu wel zwaar, onzin, dat slaat nergens op. Ik motiveer mezelf en in de laatste twee kilometers lijkt de aansluiting bijna een feit en vallen er wat stil. Het blijft spannend tot het eind, waar ik Gerard Lensvelt bij haal en ook Martijn Dekker na 21 km. Ralf passeert een seconde na mij de finish. Puf, puf, sta ik bij te komen, toch wel een aanslag die temperatuur en dat tempobeulswerk voor de fun. Het is nog ‘Een lange weg’ als we wachten op de prijsuitreiking. Met TIB kopmannen Bruinsma en Leon Sanderman doden we de tijd in de Trefkoele. Thijs Feuth komt even buurten. Net nu hij een beetje is ingeburgerd vertrekt hij alweer uit Twente.

Uitslagen KNAU Halve Marathon:
Hsen
1. Thijs Feuth Leiden Atletiek 1.10.44
2. Davy Stieperaere Varsenare (BEL) 1.11.27

3. Jay Sauer Cifla 1.13.13
5. Leon Sanderman AV Rijssen 1.15.02
6. Peter Bruinsma Atletics 1.15.54
M40
1. Gino van Geyte Zwijnaarde (BEL) 1.08.51
2. Jan Venhuizen AAC `61 1.12.51
3. Wim Padmos Voorne Atletiek 1.13.14
6. Tonnie Stouten Veluwe 1.16.18
10. Jeroen Machielsen Atletics 1.21.32
M50
1. Willem de Weerdt Cialfo 1.20.00
2. Roelof Hutten Spurt `88 1.22.29
3. Cees Stolwijk Altis 1.22.45
D
1. Nadja Wijenberg Unitas 1.20.34
2. Ingrid Prigge LAAC Twente 1.22.27
3. Irma Heeren Athlos 1.22.56

Geen opmerkingen:

Een reactie posten