woensdag 29 juli 2009

TAR'09 Training wk 23 . 30

GORE-TEX® Transalpine Run 2009
www.transalpine-run.com/

Foto © 2010sprengenbergrunner

In het voorjaar passeer ik een wielrenner in het oranje. Die zich meteen verontschuldigt dat hij pas met het seizoen is begonnen. Hij heeft er 600 km opzitten. 600 km denk ik? Bedoelt hij die dag? Of die week? Hij vraagt hoeveel ik er op heb zitten. Ik kan hem geen zinnig antwoord geven, want ik ben hardloper. Weliswaar op dat moment op de racefiets. Het geeft me wel stof tot nadenken. Tellen de mountainbikekilometers ook mee? En spinning dan! Het is een wijze les, maar voor mij zijn de kilometers niet van wezenlijk belang. Het gaat meer om de trainingsuren. Onbedoeld ga je minder fietsen als het hardlopen meer wordt en andersom. In de maand mei komen mijn hardloopkilometers per week niet uit boven de 47 km, zodat het een onhaalbare missie lijkt.

Na mijn (hardloop) herstelperiode noteer ik:
(Totaal uren, hardloopkilometers, hardloopdagen, fietskilometers, fietsdagen)
Week 23; 8.25 uur 42 km 2, 150 km 3,
Week 24; 6.5 uur 45 km 3, 65 km 2, 
Week 25; 9.25 uur 61 km 3, 108 km 2,
Week 26; 10,25 uur 66 km 3, 125 km 2,
Week 27; 9.25 uur 69 km 4, 90 km 2,
Week 28; 13 uur, 125 km 6, 45 km 1,

Week 29; 10,75 uur, 93 km 4, 80 km 2,
Week 30; 12,5 uur, 80 km 4, 140 km 3,
(kilometers zijn bij benadering. Ik heb geen moderne metertjes op de ATB wel op de racefiets).


Hoe over te schakelen naar trainingsweken van minimaal 80 km en maximaal 150 km (volgens Jan-Albert Lantink moet het nog meer zijn). Ik weet dat een marathonschema onvoldoende is. Ik moet meer trainen dan ik ooit heb gedaan. Logisch dat je het uitstelt. wie wil er nu elke dag spierpijn hebben? In juni schrijf ik een maximum week van 66 km bij en dan begint de tijd te dringen. De selectie baantraining in Rijssen op woensdag laat ik achterwege (na kuitblessure). Op die avond train ik vanaf mei met het vaste mountainbikegroepje. Jan-Albert Lantink is de coach op afstand, hij gaf me aan niet te veel duurlopen te doen. Daarom heb ik gekozen voor het alternatief: meetrainen met de recreantengroep van Atletics op de maandagavond bij Gerard Blikman. Alle trainingen hebben we uitgevoerd in het bos, dus dat kwam me goed uit (mindere aanslag op de kuit). In tegenstelling tot de groep die met de auto of fiets naar de trainingslocatie komt, doe ik dat hardlopend. Zo is het voor mij een goede duurtraining met tempo’s.



Beetje bij beetje heb ik ingrediënten toegevoegd voor de TAR. Waaronder actief klimmen en dalen en daarnaast juist de meest onbegaanbare paden wel nemen. Goed er zijn grenzen, ploeteren door mul zand, dat lijkt me niet echt zinvol en het moet wel leuk blijven. Na de vierde hardlooptraining is het echt niet zo, dat ik met veel plezier mijn hardloopschoenen aantrek. Maar ben je eenmaal bezig, dan geeft dat al snel een goed gevoel. En zeker in deze fase, want het doel is heel anders. Elke kilometer, elke minuut extra staat in het teken van de TAR.  We hebben ons aangesloten bij de www.alpinrunner.ch/ en doen mee met negen teams.

Waaronder drie NL teams:

36 Team Alpinrunner.ch. 6 NL Gemengd:
De Vos Willem Wolfheze Netherlands;

Vlasveld Anita Wageningen Netherlands

37 Team Alpinrunner.ch. 8 NL Master:
Machielsen Jeroen Nijverdal Netherlands;

Lantink Jan-Albert Borne Netherlands

39 Team Alpinrunner.ch. 9 NL Master:
Bartels Dolf Lelystad Netherlands;

Van Weezep Ron Lelystad Netherlands

Foto © 2009sprengenbergrunner (met Willem de Vos).

Via de Zwitserse berglopers is alles rondom de race geregeld. De massale slaapruimtes van de TAR organisatie laten we links liggen. We zullen via onze eigen kopman; teammaat Marco Jäger en begeleidingsteam eten en overnachten in eenvoudige, maar met alle gemakken voorziene pensions/hotels. Met de nodige rust, normaal en genoeg te eten en minder stress. Op de site van de alpinrunner.ch kunnen we volgen wat alle teamleden doen. Daarbij valt mijn gedoe in het niet. Ergens probeer ik me aan vast te houden, steun en bevestiging te zoeken. Als me dat niet lukt, of het me in de voorbereiding teveel wordt mummel ik mee met:



Pippi Langkous

Twee maal drie is vier
Wiedewiedewiet en twee is negen
Ik richt de wereld in
Wiedewiede naar mijn eigen zin


Hai Pippi Langkous
Tjollehee tjollehee tjollehopsasa
Hai Pippi Langkous die doet haar eigen zin
 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten