zaterdag 7 maart 2009

Oad CC Markelo '09

12e Oad Reizencrosscircuit
www.tibfinishingcrosscircuit.nl


AV Goor ’75 Herikerbergcross Markelo
Zaterdag 7 maart ‘09

Drie crosscompetities winnen, dat zou een mooie kop opleveren. Of ‘Jeroen Machielsen wint voor de derde maal het Oad reizencrosscircuit’. Er is één klein obstakel; Eric Borg. Deze MPM atleet werd vorige week 9de bij het NK cross (M40). Echter de man die 8 seconde achter hem eindigde, die was slecht een paar seconde voor mij bij de GO kampioenschappen. Borg verslaan blijkt niet voldoende, daarvoor is mijn achterstand in het klassement te groot. Eric werd tweemaal eerst. Ik tweemaal tweede, dan zou Borg derde moeten worden. Ja, ja, dan is er één mogelijkheid: Bertil Krukkert moet als tweede eindigen. Met die gedachten reis ik af naar het motorcrossparcours.

Na die regen van gisteren had ik het parcours natter verwacht. Het is wel modderig, op de kleigrond zelfs glibberige. Die ondergrond zorgt ervoor dat de heuveltjes zwaarder zijn en de bochten spekglad. Nu na een lang seizoen crossen heb ik het wel gehad, het was misschien net iets te lang. En drie crossklassementen bij de M40 willen winnen, een behoorlijk doel. Maar ik heb er de pest aan, als je het spel niet afmaakt! Dus ik doe mee, met de volle 100% inzet. Een klein test rondje met de 5 km lopers gaat lekker. Tion atleet Melvin van der Voet geeft me het advies mee om wel spikes aan te doen, voor de nodige grip. In de omkleedtent kijk ik wat de klassementlopers doen. Jan Paalman toont een trailschoen met spikepunten. Met een schuin oog kijk ik wat Eric Borg aantrekt. Atletics atleet Bernard Broeks die normaal gesproken tien jaar achter loopt, toont nu trots zijn trailschoen met behoorlijk grof profiel. Ik besluit de crossspikes aan te doen, waarvoor heb ik ze anders aangeschaft?

Heel professioneel zijn er twee lijnen in het zand getrokken. Merwin Dollison maakt een opmerking, want Pieter Mans staat er niet helemaal achter. Dan geeft Egbert Veneklaas het sein dat we naar voren kunnen komen, naar de eerst lijn. Mijn start is goed. Bij de eerste vijf. Waar is Eric Borg? Over de mat, positie kiezen en een blik opzij. Rechts Borg, Links Guido Sasse, achter me clubgenoot Ruud Blikman. Kort voor me Jan Paalman en Bert Kelder. De eerste bult zorgt al meteen voor krachtverschillen. Borg trekt door, maar oogt ontspannen, minder nerveus dan in Holten. We verlaten rechts het crossparcours. Hier gaat het over een breed pad of over het fietspad, maar met spikes kies ik voor de brede zandweg. Mijn puntje die kleiner zijn dan tijdens de crosskampioenschappen (Heerde), lopen een stuk prettiger. We sluiten aan bij Kelder en Paalman. Ik hoop dat Borg er achter blijft. Hier kan ik met mijn lange pas goed mee komen. Links het bos in gaan we voorzichtig klimmen en crossen, boomwortels ontwijken, scherpe bochten met alsof ze het zo hebben uitgezet op die plekken waterplassen. Af en toe een knik in het pad, zodat je nauwelijks in een ritme kunt komen. Borg lijkt daar geen moeite mee te hebben. We staan bijna stil als we rechts het motorcrossparcours weer induiken. Ik raak iets los, een bultje en dan direct gevolgd met zijn grotere broer en dan mag je eruit klimmen. Daar knapt het touw. Op het makkelijke rechte stuk moet ik passen, Ruud volgt. Daarachter op afstand Sasse. Het mooiste stuk van het parcours vind ik de slinger net voor het start/finish veld. In rap tempo zie ik echter hoe de afstand met Eric oploopt. Hij volgt in het voetspoor van Paalman en Kelder.

Ik richt me daarop op Blikman die bij mij is aangesloten. Mijn krachten nemen af, de poging om Borg te volgen heeft verkeerd uitgepakt. Nu is het zaak om weer in een ritme te komen. Me focussen op de tweede plek. We blijven twee ronden bij elkaar. Guido zie ik dichterbij komen, waarop ik voor de laatste ronde aanzet en meteen een gat heb met Ruud. Het lukt me om door te trekken en met de berusting van een tweede plek in het klassement loop ik toch weer soepeler mijn slot kilometers. Vooral op de punten met het gedraai om de linten is het oppassen en heeft iedereen moeite om de pas te houden, elke ronde zijn daar de bochten meer uitgesleten en gladder. Daar kon ik mijn 12 millimeters wel gebruiken. We zijn er, het crossseizoen is afgelopen.

Uitslagen 10 km:
1. Pieter Mans Almelo 35.50
2. Merwin Dollison Winsum 36.03
3. Bert Kelder Den Ham 36.20
4. Eric Borg Hengelo 36.22
5. Werner Wessels Markelo 36.44
6. Jan Paalman Rijssen 36.55
7. Jeroen Machielsen Nijverdal 37.34
8. Ruud Blikman Hellendoorn 37.47
9. Guido Sasse Neede 38.22
10. Martijn Paalman Holten 39.15

Eindklassement
Hsen
1. Pieter Mans 3
2. Merwin Dollison 6
3. Leon Sanderman 6
4. Jan Paalman 11
5. Bert Kelder 12
M40
1. Eric Borg 3
2. Jeroen Machielsen 5

Geen opmerkingen:

Een reactie posten