zaterdag 21 februari 2009

NK '09 indoor Masters 3000 CR

NK indoor 3000 meter masters Apeldoorn 21 februari 2009
www.nkindoor.nl
www.omnisportapeldoorn.nl/sport/Atletiek

Foto: © 2009sprengenbergrunner

Als atletiekliefhebber volg ik de atletiek op een breed terrein. Ergens bij het surfen op Internet lees ik dat Tonnie Stouten de 3000 m indoor tijdens het NK gaat lopen. Het NK indoor Masters? Ja, daar had ik wel eens van gehoord, maar dat was in Gent en ze hadden afstanden waarop ik niet meer uitkom. Maar een 3000, was dat vroeger niet mijn favoriete afstand? Weken later zoek ik dat NK. Nu met een indoor tempel in Apeldoorn dichtbij huis. De 3000 blijkt weggestopt bij het NK indoor Meerkamp en snelwandelen. Zou ik een limiet moeten lopen? Er is veel twijfel want ik heb nog nooit indoor gedaan. De inschrijving sluit op 31 januari, dus veel bedenk tijd is er niet. Ik schrijf me in. Een week later is er een deelnemerslijst, er doen tien man mee in mijn categorie. De week erop wordt bevestigd dat iedereen op die lijst meedoet.

De aansluiting bij de trainingsgroep van Meindert Koopman geeft me het nodige baangevoel weer terug. Mijn kuitspieren denken daar anders over, met veel drama schreeuwen ze mij toe. Gisteren was de spierpijn na een rustdag zo goed als verdwenen. Bijna elke dag heb ik de website gecontroleerd. Ik moet er steeds aan denken dat ik bovenaan sta op de lijst met een tijd van 9.04 wat ik liep in 1989! Met wat zoeken blijken er heel wat veteranenkampioenen op de lijst te staan. Elke zoekactie betekend dat ik daal. Ik draai de kleinste puntjes in die ik heb. Hoewel ik twijfel (wel of niet op spikes?). Voor de zekerheid gaan mijn lichtste wedstrijdschoenen mee. Het Omnisportcentrum staat al op de blauwe borden, waardoor ik ruim op tijd aankom in Apeldoorn. Daar doet de verschijning van AV `34 atleet Cees Kraaijeveld vertrouwd aan. Cees liep in de jaren tachtig al indoor! Het is rustig in de grote grijze hal. Boven meld ik me bij een rij tafels, dat moest je een uur voor aanvang doen. De kersverse kampioen van de 5000 m snelwandelen M50 Jan Cornelis (AV Holten) spreek ik aan voor wat advies. Hij overtuigt me om te kiezen voor de wedstrijdschoenen. Buiten loopt slechts één atleet warm. Na drie rondje om de hal ga ik opzoek naar de kleedkamers en het indoorgevoel. Via bordjes wijst het zich vanzelf, in de catacombe tref ik meer atleten. De AV Veluwe mannen lopen er al zomers bij. In de Callroom meld ik me, maar ben vijf minuten te vroeg. Terwijl ik naast Tonnie Stouten plaats neem worden de spikepuntjes opgemeten en de namen opgeroepen. Voor me zie ik de strakke gespannen koppies, de ingetogen blikken. Achter de junioren met doorzichtige mandjes mogen we de arena betreden. We draven over de baan, het is net alsof we al zijn begonnen. Iemand trekt het tempo aan en de rest volgt vanzelf.

Foto: © 2009sprengenbergrunner

De ondergrond met een soort ribbel voelt beter aan dan verwacht, het is helemaal niet glad. De bochten zijn wel heel vreemd kort en lopen raar schuin op. Ik heb de neiging om een kruisje te slaan (hoewel ik niet gelovig ben). Wil even de ondergrond aanraken. Het gevoel is nu al overweldigend. Er is een terugvallende start of hoe noemde ze dat nu. Bij de startposities is er plots een ander indeling. We gaan, 15 ronden. Met 14 man is het druk op de baan. Ik maak me breed en probeer meteen in de binnenbaan te komen. Omdat ik op de tweede startlijn sta heb ik al meteen een hele groep voor me. Met het zoeken naar de juiste positie en paslengte is er na een ronde al een lang lint. Ik beperk me tot volgen, dit tempo loop ik nooit. Ik raak wat in de verdrukking en kom er niet langs. Waarom laten ze een gaatje? Op het rechte stuk zie ik hoe groot het gat al is met Ronald Derksen, terwijl de eerste mannen al doorkomen op de kilometer na 3 minuten. Ik zet flink aan, maar kan dat tempo maar een halve ronde vol houden. Soms voel ik de ondergrond zachtjes bonken, een soort holle dreun over de houten kuip. Henri Havenga komt langs en loopt makkelijk bij me weg. Tonnie Stouten en Jan van Ommen strijden mee met de kop. De speaker doet verslag van de kop.  Daar wordt de strijd hard gemaakt. Ik spartel een beetje tussen twee AV Veluwe atleten. Mark Westerhof sluit aan en gaat er voorbij. Ik pik aan en voel dat we zo gelapt gaan worden. De koplopers maken zich op voor de laatste ronden. Bernard te Boekhorst en Jack van Avendonk pakken een ronde voorsprong. Nog een ronde voor hun. Wij nog twee, meer dan dit tempo vasthouden lukt me niet. Ik ben tevreden dat ik finish, maar voel me niet compleet leeg of uitgewoond. Bij het uitlopen is er het idee, dat ik toch eerder had moeten aansluiten bij Ronald Derksen. Teveel heb ik me laten beïnvloeden door de imponerende indruk. Tevreden rij ik terug naar het Oosten. Missie geslaagd, de twijfel is weg. M40 Pr! Clubrecord!?

3000 meter Official result:
M35
1. Bernard te Boekhorst Phoenix 8.49.52
2. Jan van Ommen Cialfo 9.09.09
3. Mar-Hein van de Wiel DAK 9.24.59
4. Ronald Derksen AV Veluwe 9.37.80
M40
1. Jack van Avendonk Attila 9.03.60
2. Theo Peeters AV Valkenswaard 9.06.47
3. Tonnie Stouten AV Veluwe 9.09.20
4. Hans van de Mortel Loopgroep Deurne 9.27.18
5. Henri Havenga AV`40 9.32.86
6. Mark Westerhof AV Veluwe 9.42.09
7. Jeroen Machielsen Atletics Nijverdal 9.43.96 Clubrecord
8. Dick Elzenga AV Veluwe 9.45.76
9. Chris van der Neut Startbaan 9.51.38

www.liveresults.nl/2009022122/event055h01.html

Deze gewijzigde tekst stond eerder op:
http://www.loopkrant.nl/2009/02/nk-indoor-3000-meter-masters/

Geen opmerkingen:

Een reactie posten