woensdag 29 april 2009

Halve Marathon Enschede ‘09

Zondag 26 april 2009
www.enschedemarathon.nl/

Foto: © 2009sprengenbergrunner

Vorige week woensdag was het genieten tijdens de training. Mijn eerste trainer Herman den Ouden had het vaak over, een mooie bocht, een goede afzet, of de ultieme worp. Het duurt even voor je het door hebt ‘waar heeft die man het over?’. Nu als master zijn er nauwelijks van die nieuwe dingen, maar des te meer ervaringen van het moment. Dat je weet en voelt dat het goed gaat (of slecht). Met Werner Wessels voor me, die in een constant tempo zijn rondjes liep. Daarachter liep ik in hetzelfde ritme, in bijna een gelijke pas. En direct achter mij de soepel lopende, tijd doorgevende en af en toe contact hebbende met anderen op de baan Leon Sanderman. Prachtig, dat gevoel van ‘meedoen’ met deze mannen, die een paar dagen daarvoor op het hoogste podium stonden. Het is een fantastische groep bij AV Rijssen o.l.v. Meindert Koopman.



Op naar het strakke asfalt van Enschede naar Gronau. Kan ik voor de derde maal de winst bijschrijven op de Halve (M40)? Eric Borg liep in Hengelo een inspirerende Halve 1.14.57. Vandaag beperkt hij zich tot de 10. Diep onder de indruk ben ik van de tijd van mijn Transalpine teampartner Jan-Albert Lantink M50, hij liep in Denhaag 1.15.10. Een klein groepje loopt voor de startstreep in, waaronder Thijs Feuth. Tonnie Stouten stelt vast dat er nauwelijks een groep aanwezig is om te gaan voor rond de 1.14. Hij polst mij of ik meega met de eerste groep, wat ik ontken. Het is warm, Leon Sanderman zie ik met een flesje, Jan Paalman drinkt wat water. Melvin van der Voet die achter het hek staat, vraagt welke tijd je moet lopen om vooraan te staan. Ik ben er gewoon gaan staan, immers vorig jaar was ik toch eerste in mijn categorie! We kunnen, zij aan zij met Leon Sanderman en Thijs Feuth leg ik de eerste meters af. Bij de bocht heeft Thijs al een voorsprong en loopt soepel weg. Niets geen spelde prikjes, maar meteen laten zien dat hij de beste is. Jay Sauer komt voorbij en schuin achter me zie ik een heel pak. Ga ik niet te hard en waarom zit ik in de eerste groep? Om mijn plek te verdedigen, wil je eerste master worden dan zal ik met Stouten mee moeten. Caimin Stevens sluit aan en nestelt zich in de groep. De eerste kilometer gaat in omstreeks 3.20. Er vormt zich een lint en na 2 km bungel ik achteraan (6.52). Het gaat wel iets te hard en het is warm (23 graden). Dan moet ik lossen en klok op de 3 km 10.30 wat beter past bij mijn kaliber. Nu loop ik alleen en gaat de groep er opeens in een sneltrein vaart vandoor. Net als in Hardenberg voel ik pijn in mijn maagstreek. Ik laat het tempo iets zakken en hoor aan het klappen van de toeschouwers hoe ver men achter mij zit. Het gelletje in mijn sportbroekje irriteert wat en een ander hou ik in mijn hand. Dat is niet handig met water pakken. Voor de drankpost werk ik dat goedje naar binnen en pak bij het 5 km punt (17.40) een bekertje water. Wie trapt me daar nu op de hak? Schuin kijkend over mijn schouder zie ik Guido Sasse.

De kramp in de maag is weggetrokken. Twee politie agenten komen langs en één reikt netjes een spons naar achteren aan. Als teken van samenwerking, maar die kan ik niet pakken, want ze gaan net iets harder. Verbaasd kijk ik naast me in het gezicht van André Oude Elferink (jij zou toch de marathon doen denk ik?). Mijn strategie verandert alweer, ik ga met Oude Elfrink mee! Maar waar blijft Sasse nou? André doet niet mee aan al die beslommeringen, hij loopt zijn eigen wedstrijd, alsof die anderen er niet zijn. Zo kom ik weer enigszins in mijn eigen ritme en een haalbaar cadans. Mijn aflossingen zijn kort. Er is zo aandacht voor het publiek wat in een record aantal langs de weg staat. Samen lopen we door Gronau op naar het 10 km punt. André mompelt soms wat en heeft af en toe energie over om terug te groeten als hij weer eens een aanmoediging krijgt. We mogen alweer terug en we lijken in te lopen op de twee atleten voor ons. Mijn gelletje neem ik nu maar, want anders heeft het geen nut meer. Alleen heb ik geen water. De grens is al in zicht en enkele momenten voel ik me plots weer sterk. We halen de hardlopende politie in en zien in de verte het groen van Caimin.

Mijn fietsmaat Henry moedigt me aan en een positief gevoel maakt zich meester over mij, toch mooi bij de eersten. Nog steeds bij André, hij mag tweede worden, maar ik ga mee. Een korte groet met Caimin, maar wij gaan door. We zijn voorbij het 16 km punt, nu bedenken hoe ik dit ga afronden. Gaat André versnellen, Oude Elferink kan die wel versnellen? Kan ik het op een eindsprint laten aankomen? We moeten naar links zegt André. Hier is die lus, dan zijn we zo terug in het centrum. Een bordje met daarop twee kilometer. Ik wil weg, heb altijd wel ergens een knallende versnelling, maar even wachten. Een kilometer: nu! Veel bochten in het centrum, maar ik ben los. Wat een lange kilometer. André komt terug en ik ga nog een keer. Aanmoedigingen van de kant, we lopen door de markt en krijgen de eerste boog in zicht. Moet ik de volgende hebben? André komt weer bij en ik zet nogmaals aan, maar de kracht is eruit. 100 meter en Oude Elferink komt met iets voorsprong binnen. Net boven de 1.16 en wederom kunnen genieten van een prachtige strijd. Derde M40, dat is op het podium. Bedankt André. Het mooiste record van deze editie vond ik het duizend koppige publiek die hebben een applaus verdiend. Allemaal bedankt.

Uitslagen KNAU wedstrijd
Halve marathon
1. Thijs Feuth TION Enschede 1.09.33
2. Leon Sanderman AV Rijssen 1.11.38
3. Jay Sauer Cifla Nijmegen 1.11.49 M35
4. Ronny Agten NPSB 1.12.16 M50
5. Jan Paalman AV Rijssen 1.12.30 M35
6. Tonnie Stouten AV Veluwe 1.13.55 M40
7. Ricky Meylaerts NPSB 1.15.16
8. Michel Rietheide NPSB 1.15.51
9. André Oude Elferink Dionysos 1.16.04 M40
10. Jeroen Machielsen Atletics 1.16.10 M40
13. Caimin Stevens TION 1.17.49
17. Aje Niks Twenterand 1.19.56 M45
19. Johan Kats Daventria 1.20.13 M35
23. Jacqueline Rustidge NPSB 1.21.54 V40


www.racetimer.eu/uitslagen.php?v=%25252Fnl%25252Frace%25252Fshow%25252F205%25253Flayout%25253Dracetimer_eu

Geen opmerkingen:

Een reactie posten