zaterdag 18 april 2009

Hardenberg City-run ‘09

Vrijdag 17 april 2009
AV Spurt`88
www.hardenbergcityrun.nl


Hoewel de crisis lijkt te zijn doorgedrongen in het hardloopwereldje, krijg ik twee uitnodigingen voor dit weekend. Voor de Cascaderun Hoogeveen en City Run Hardenberg. Twee ambitieuze lopen. Ik kies voor deze wedstrijd omdat ik een snelle KNAU 10 km wil lopen. Er is tevens een sterk bezette vijf (Stentor talentenloop). Deze maakt veel indruk met zelfs een landelijke uitstraling. In deze sfeervolle entourage loop ik graag mee. Het zou echt getuigen van lef en vooruitstrevendheid als ze de 10 km schrappen en echt gaan voor; ‘De vijf van Hardenberg’!

Als ik de eerste hardlopers ontwaar in Hardenberg, parkeer ik daar prompt mijn auto. En ga in de richting waar een verhoogde toename is van hardlopers en het geluid van het evenement. De avond valt in waarna het aangenaam afkoelt, zelfs wat frisjes met blote witte benen. Gerrit Voortman geeft me de benodigde informatie voor de wedstrijd. Soms lijkt het in de chaos voor de start alsof die niet aanstaande is. Of heeft elke loop net een andere startprocedure. Tot er opeens in een merkwaardig soort samenhorigheid iets van een groep wordt gevormd. Ik geef mijn T-shirt af aan Gerrit, die daarvoor een rood mandje heeft. We staan allemaal achter de blauwe lijn. In de ruimte langs het LOC gebouw kies ik positie en aansluiting bij de groep Melchior van de Pol. Er is het gebruikelijke gedrang in de eerste ronde, wel of niet het stoeprandje in de bocht nemen? Nu zijn we aan de andere kant van het gebouw met een soort grind laag en een strook vreemde keien. Mijn master concurrent Eric Borg heeft aansluiting gevonden bij de groep Jan van Ommen. Bertil Krukkert zit op iets achterstand achter me.

Door de winkelstraat gaat het tempo omhoog, maar even later weer omlaag door iets vals plat. We ontwijken de  putdeksels, een waterafvoerstrook en wat gladde cirkelachtige plateau`s in het wegdek. Bij het uitkomen van het centrum voelen we dat de wind vrij spel heeft, waarop het tempo inzakt en men positie kiest achter zijn voorganger. Voor ons loopt Berthold Berger (ooit door Gerard Nijboer naar voren geschoven als toekomstig nationaal topper op de marathon). Berthold loopt solo tussen twee groepen. Dan terug de Vecht over. We horen het klapperen van de platen, die de ene maal meeveren, de volgende stap terug lijken te bonken. Moesten we nu in de eerste ronde een afwijkend rondje, iets met een keerpunt? In het centrum is er veel aanmoediging voor Adri Deemter. Zodat ik weet dat hij vlak achter me zit. De rondeklok geeft 8.50 aan eigenlijk meteen met die constatering geef ik mijn streven om een 34` te lopen op. De ronde is toch wat minder snel dan ik gedacht had, dus ik ga puur voor de strijd in mijn categorie. Meermaals kijkt Melchior schichtig achterom.

Adri moet eraf, waarschijnlijk teveel gegeven door het thuispubliek. De man in het geel (Erik Driesen?) heeft een flink aandeel in ons uitgedund groepje. Ik voel wat zware lome benen, dus dring verder niet aan. Na de tweede doorkomst voel ik lichte kramp in de maagstreek, wat meteen negatieve gedachten geeft als uitstappen, dat Bertil me zo gaat inhalen en dat ik moet lossen. Met wat buigingen voorover en bungelend achter mijn twee medestrijders probeer ik te ontspannen. We nemen de bocht naar rechts en daar staan van die metalen pinnen in de grond als afbakening van het parcours. Net die pin in de bocht staat naar buiten en daar blijft Melchior achter haken met zijn broekje, met als gevolg een flinke scheur. Melchior mompelt wat, voelt aan zijn broekje, matigt het tempo. Ik schreeuw nog “doorlopen”. Later bleek dat hij een sleutel bij zich had en deze mogelijk zou kunnen verliezen. Met Erik houden we het tempo.

Gerrit Voortman roept me iets toe, waaruit ik begrijp dat Berger die op gelijkblijvende afstand voor ons loopt veteraan is. Waarop ik aanzet en om onverklaarbare reden is mijn kramp in de maag verdwenen (mijn aandacht had zich verplaatst). Nu is het mijn beurt om dat rot stuk tegen de wind in op kop te lopen. Het valt niet mee, hoewel het een kort stuk is. Op de brug zet ik nogmaals aan, nu ben ik echt los. Weer een aanmoediging daar bij het café. Er is nu veel afleiding van de lopers die we gaan dubbelen. Al slalommend en vooruit zien vervolg ik het parcours. Terug bij die bocht (van dat broekje), ontwaar ik nu rood wit lint. In het centrum hoor ik bekende voetstappen, het is het geklepper van Melchior. “Hij mag me niet inhalen” (denk ik). Daarop hou ik mijn lichaam als het ware net iets voor hem. Ik beantwoord zijn tempo, door dat over te nemen. Het lukt, maar hij heeft wel de gele man mee getrokken en zo kan hij profiteren van mij. Dus het stuk tegen de wind zet ik eens flink aan, niet echt slim. Ze komen weer bij. Ik heb dan het idee dat ik als derde M40 loop, die plek wil ik beslist vasthouden. Kan ik het op een sprint laten aankomen? Melchior is op de brug weer naast me. Ik blijf zorgen dat hij er niet langs komt, zet iets aan, maar nog steeds niet zeker. De tien wat is dat voor een korte afstand en hup weer zet ik aan. Ik eindig net naast het podium, want pas bij de prijsuitreiking blijkt er geen categorie M45 te zijn. Tot  groot verdriet van Adri Deemter.

Dank aan Jan Groot en Gerrit Voortman voor de uitnodiging



10 km KNAU wedstrijd
Senioren
1. Orphan van Faassen Lycurgus 31.39
2. Gerald Hartger Neuenhaus (GER) 31.40
3. Davy Stieperaere Jabbeke (BEL) 32.46
4. Jan van Ommen Cialfo 33.01
5. Jan Jouke Vos AV `55 33.22
9. Erik Driesen NOP 35.21
M40
1. Eric Borg MPM 33.37
2. Berthold Berger PEC 1910 34.56
3. Jeroen Machielsen Atletics 35.12
4. Melchior v/d Pol Apeldoorn 35.18
5. Bertil Krukkert Atletics 36.30
M45
1. Jos Lemmens Laakdal (BEL) 33.33
2. Adri Deemter Spurt `88 35.55
3. Henk Uitslag Cialfo 37.01
M50
1. Willem de Weerdt Cialfo 37.02
V451. Ingrid Prigge LAAC 37.21

www.hardenbergcityrun.nl/?p=2009tt/10km_tussen

Geen opmerkingen:

Een reactie posten