donderdag 18 juni 2009

25 jaar wedstrijdhardloper 2000

25 jaar wedstrijdhardloper 1984 – 2009
Deel 17

‘Luister naar een vrouw wanneer ze naar je kijkt, niet wanneer ze praat’.
(Kahlil Gibran)

Fotocollage: © 2009sprengenbergrunner

Het jaar begon in Scheveningen met de musical ‘Elisabeth’. De dramatiek met mijn eigen Sisi was minder vorstelijk. Er hing een zwarte wolk boven Roombeek (ontploffing van de vuurwerkopslag in Enschede). Mijn ex-TELE 8 collega deed er zijn laatste verslag. Gabriela Szabó stond aan de start voor haar ultieme Olympische droom goud 5000 m. De ster van de Spelen werd de van oorsprong Aboriginal Cathy Freeman goud 400 m. Gebrselassie en Tergat gingen op herhaling met slechts 0.09 seconden won Haile de 10.000 m. Zowel Inge de Bruijn als Leontien van Moorsel wonnen in Sydney drie gouden medailles. Erik Dekker stal de show met drie etappezeges in de Tour de France. Remi de Olde SISU werd NL Kampioen A. jun. 3000 m Steeple Chase. In Houffalize beleefde we een driedaagse mountainbike sensatie.

Het is een vrouwenjaar, wat synoniem staat voor veel praten (overleg), of kletsen zo je wilt. In de schoolbanken te Deventer zat ik tussen de meiden. Op mijn werk ‘Westerstress’ te Almelo was het al niet veel minder en thuis werd ik omringd door dames. Ik was niet langer vanzelfsprekend vrij om te gaan en staan waar ik wou. Alles leek gepland te moeten worden. Avonddiensten en weekenddiensten maakten het er niet makkelijker op. Er was al gauw geen weekend meer echt vrij. Het gaf soms wat wrijving. Af en toe liep het mis, dan moest je dat weer bepraten. Soms voelde ik me ook een patiënt. Oh neen cliënt bedoel ik. Dat ik in therapie was, dat er maar doorgezaagd werd. Er waren zoveel leerdoelen die betrekking hadden op mijzelf, terwijl ik toch gekozen had voor de Psychiatrie om bezig te gaan met anderen. Hoezo, moest ik veranderen, andere opgelegde manieren aanleren? Daarmee zou ik mezelf kwijt raken. Wat een lulkoek, hoezo moet je als psychiatrisch verpleegkundige allemaal op dezelfde manier handelen. Dat is toch onrealistisch. En waarom moest ik mij bewijzen? Simone wist toch al jaren wie ik was, waarom moest ze nu opeens een andere Jeroen. Ik vocht op alle fronten en dat kostte ongelooflijk veel energie. Het jaar eindigt in een schemerzone. Hadden we nu wel of niet een relatie? Zouden we gaan samenwonen?

Dat jaar was alles gericht op de Halve marathon. Ik herinner me dat ik daarvoor heel gericht volgens periodisering bezig was en dat ik een zwaar programma volgde met veel kilometers. Maar daar bleek helemaal niets van gezien mijn trainingsopbouw. Eigenlijk ging achteraf gezien alles wel goed, maar het voelde anders. Want ik had het nog niet geaccepteerd dat Udo Zwijnenberg beter was en dat Leon Sanderman nu toch echt regionaal op de vijf kilometer ging heersen. De test in Denhaag, mijn eerste CPC ging prima in 1.14.22, waar ik vooral met de tussentijd op de 15 km zeer tevreden was (51.25). De voorjaarloop van onze eigen club ging zo goed dat ik mee kon met Gerrit Voortman. We liepen de hele cross samen. Bij het oude zwembad stond trainster Marian Freriks me behoorlijk aan te moedigen, ze was zo enthousiast dat ze aangaf dat ik moest aanvallen! Ik was absoluut niet bezig met de mogelijkheid om Gerrit te verslaan. Op het fietspad richting de atletiekbaan kwam dan de turbo van Voortman en dat was niet kinderachtig, alsof ik stil stond. Marian had wel gelijk. Gerrit kon een slechte dag hebben, relatieproblemen of last van zijn teen, dat kon toch? Aan de andere kant weet je heel goed hoe sterk iemand is als je de hele wedstrijd samen loopt.

Met Pitchou Itebe Meya ging ik naar Ootmarsum. Het voelde net of ik de manager was van Pitchou het werd een leuk uitje. De ogen waren gericht op Meya. Hier kende de regionale lopers hem nog niet en ze zagen hem waarschijnlijk aan voor een snelle Afrikaan (10 km 32.12 Kampen). Vervolgens gingen we na maanden trainen naar Utrecht, voor onze Halve. Samen met Savio Strik gingen we met de trein. Pitchou toch wel een echte Afrikaan, had zijn mobiel vergeten en moest die ophalen in Enschede en zou een trein later komen en op een ander station. Vol stress kwamen we aan in Utrecht, scherp staat het me voor de geest hoe tergend traag dat boemeltje minutenlang nodig had om tot stilstand te komen. Mijn piekwedstrijd en inlopen dat deed ik in de trein. We stapten uit, Pitchou vroeg iets. Het was me om het even die vertragingstoestand en die voorkeursbehandeling van de trainster voor de ster Pitchou daar werd ik behoorlijk opgefokt van. Ik had een doel en daar kon niemand me van afhouden. Het werd een solide halve, waarin nauwelijks verval per kilometer en een sterke tweede helft. Wel was het nogal een sololoop doordat ik me van niemand wat aantrok en puur liep op mijn eigen doelstelling. En stuk zat ik nergens, maar kon zelfs op de laatste kilometers mee met een groep die van achteren kwam aansluiten. De beloning was een persoonlijk record, maar achteraf heb ik vaak gedacht wat als de Halve toch in Enschede was, met een mooie groep en als ik echt als een Halve marathonloper getraind had en als ik wat dieper was gegaan, als we wel gewoon rustig konden inlopen, als de trainster iets meer aandacht had voor mijn halve, als ik wel een enigszins stabiele relatie had, maar.

Krantenknipselnieuws:
Twents Volksblad, dinsdag 13 juni.
TOPPERS ATLETIEKVERENIGING ATLETICS WILLEN HET HOOGSTE TIJDENS CITYLOOP
`Prikkelen door uitdagende programma`s te schrijven`
Trainster Marian Freriks: “Jeroen Machielsen is heel goed in vorm, de vorm van Pitchou Itebe is wisselend en Peter Bruinsma is terug aan het komen van een langdurige blessure. Hij heeft zichzelf de laatste tijd flink verbeterd maar volgens mij kan hij nog veel meer maar dat heeft tijd nodig”

Enkele hardloopprestaties:
3de Golff nieuwjaarsloop AV Atletics 8 januari 10 km 34.42 2de (René de Wilde 34.14)
Veldcross Wierden Omhoog 15 januari 10 km 34.28 1ste
Holten Oadcross 29 januari 5.2 km 18.21 2de (Leon Sanderman 18.03)
Goor Oadcross 4 maart 5 km 16.35 3de (Leon Sanderman 16.19)
Atletics Nijverdal voorjaarsloop 15 april 10,3 km 36.06 2de (Gerrit Voortman 35.41)
1e Voogdgeert SISU Almelo 24 april 11 km 37.54 1ste
Ootmarsum koninginneloop OLC 29 april 10 km 35.50 2de (Eertman 35.25)
Raalte Fit care 10 km 14 mei 10 km 35.45 2de (Pitchou Itebe Meya)
Vriezenveen Schipsloot tot Stouwe 26 mei 10 km 33.20 3de (Pitchou Itebe Meya 32.37)
Rijssen Rijsserbergloop 10 juni 5.2 km 17.18 2de (Leon Sanderman 16.52)
Nijverdal SNO 25 augustus 5.4 km 18.46 2de (Savio Strik 18.33)
Nijverdal Oadcross 18 november 5.8 km 20.36 3de (Nicolas Neple 19.38)
Nieuw Heeten kerstloop 26 december 12.5 km 45.06 1ste
Den Ham oudjaarsloop 30 december 5 km 16.46 3de (Leon Sanderman 16.07)

Halve Marathon van Utrecht.
1. Mohamed Baket, Utrecht 1.05.00
2. Peter van Egdom, Veenendaal 1.05.41
4. Neals Strik, Baarn 1.06.34
5. Aart Stigter Doorn 1.06.58
9. Bert van Vlaanderen, Maartensdijk 1.09.14
10. Pitchou Itebe Meya, Markelo 1.11.21
11. Robert Jan Lassche, Oldenzaal 1.11.26
15. Jeroen Machielsen, Nijverdal 1.13.07 (Pr)
16. Eric Borg, Ede 1.13.24
29. Savio Strik, Nijverdal 1.17.53

Nijverdal april 2009, 2000.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten