zondag 20 december 2009

Ter Steege crossloop ‘09

Zaterdag 19 december 


Foto © 2009annemarietroost

De hele week buiten in de kou gewerkt, dan is er op de vrije zaterdag even een moment dat je denkt “Ik blijf mooi de hele dag binnen”. “Het is mij te koud”. Om kwart over elf breekt de zon door in Twente. Met eindelijk weer eens een trainingsomvang van boven de 70 km per week zit ik op de goede weg. Dat is een stuk minder dan vorig jaar, dus zal het resultaat daar ook naar zijn.  De focus heb ik verder vooruit geschoven naar de SPAR NK CROSS. Alweer een jaar train ik mee met de selectie van AV Rijssen door Meindert Koopman. Vandaag voelt daarom een beetje als ‘thuiswedstrijd’.

Op de eerste rij kijk ik wat ingetogen gefocust  naar de atletiekbaan. En zie naast me de hardloopschoenen van Irene Kalter. Ze heeft net als ik vanwege de gladde en harde sneeuw ondergrond gekozen voor de INOV 8. Het is haar vuurdoop met deze zwart/grijze Mudroc. Terwijl ik loop op de blauwe Roclite die al vijf landen hebben doorkruist. Wat deze Trail hardloopschoenen zo geschikt maakt is de ruwe zool, met een soort rubbersubstantie die meer grip heeft dan normale schoenen. De eerste honderden meters op de baan doet even denken aan de baantraining op woensdag, met op kop Léon Sanderman, gevolgd door Werner Wessels en Jan Paalman. Ik volg op de vierde plek. Pieter Mans komt net voor we de asfaltweg oversteken voorbij. Even later komt Jan van Ommen, die ik volg. Jan daalt voorzichtig bij die verraderlijke heuvel. Zodat ik kan aanpikken en een stuk meega. Voor we het fietspad bereiken moet ik eraf en nestelt zich achter mij Eric Borg. Die aan het eind van het fietspad overneemt en flink doorzet. In de tweede ronde krijg ik gezelschap van Henk Smalbrugge. Hij daalt brutaal hard af, terwijl ik ondanks mijn goede grip iets voorzichtig blijf. De INOV 8 doet het prima, maar de loper is gewend aan minder. Je verwacht op bepaalde punten weg te glijden, maar dat gebeurd niet. Henk heeft het net als ik koude handen, zeg maar gerust ontzettend koud (ongeveer vier graden onder nul). Dom van me om die dunne dingen met afgeknipte vingers aan te doen. Toch is het gevoel goed, maar als ik even wat minder scherp ben heeft Smalbrugge een gat. Ik dicht het soepel, maar moet wel alert blijven.

In de derde ronde vraag ik aan toeschouwer Bernard Broeks handschoenen. Op de baan moedigt Gertjan zijn broer aan dat hij moet volgen en ook zijn oude concurrent vergeet Gertjan niet. Ik begrijp uit de korte woordwisseling tussen de broers dat ‘Henkie’ goed zit. Voor de heuvel staat Bernard, met zijn handschoenen in de hand. Ik trek mijne uit en er volgt een super snelle wissel. Bernard zegt nog iets over de mijne, terwijl ik die heuvel beklim. Het zijn grote grijze wollen vingerhandschoenen, waarmee je gerust ook naar Noorwegen kunt afreizen. Ik krijg het er al vanzelf warm van, het scheelt enorm. De warmte lijkt haast door te stralen naar het hele lichaam. Terwijl ik zo bezig ben met dit positieve gebaar en onmiddellijke resultaat ga ik vanzelf harder en loop weg bij Smalbrugge. Hij komt wel terug, maar ik richt me op Mans die lijkt in te zakken. We kunnen Pieter pakken, wil ik naar Henk toeroepen. Maar dat laat ik en zet nogmaals aan. Zou Mans de dreiging hebben gevoeld, want hij zet op het laatste stuk op het fietspad aan. Op de atletiekbaan hoor ik de ‘Rijssense clan’ nu oud Rijssenaar Smalbrugge heel hard aansporen. Ze vergeten echter dat ik daar ook ben en bewust niet heb gekozen voor een muts over mijn oren, want dan zou ik dit niet horen. Dus ik zet aan en voel de gewezen 800 meter loper al langzij komen. En inderdaad op de streep is hij naast me. Vandaag nauwelijks lopers die voor het dagsucces gingen. De competitielopers hebben de kou getrotseerd voor hun puntjes en mogelijk tegen beter weten in gehoopt dat de concurrentie weg zou blijven. Met een kerststol van bakkerij Sanderman ga ik  terug naar Nijverdal.

Foto © 2009annemarietroost

Uitslagen 10km
Sen.
1. Léon Sanderman Rijssen 33.45
2. Jan Paalman (junior) Rijssen 34.03
3. Werner Wessels Markelo 35.16
4. Pieter Mans Almelo 36.44
5. Henk Smalbrugge Hasselt 36.50
M40.
1. Jan van Ommen Hattem 35.29
2. Eric Borg Hengelo 35.39
3. Jeroen Machielsen Nijverdal 36.50

4. Jan Paalman (senior) Rijssen 37.25
5. Bertil Krukkert Nijverdal 37.33
V.
1. Irene Kalter Deventer 39.51
2. Brigit Landewe Boekelo 42.02
3. Arenda Abbink Nijverdal 44.10

Geen opmerkingen:

Een reactie posten