dinsdag 22 december 2009

25 jaar wedstrijdhardloper 2003

25 jaar wedstrijdhardloper 1984 – 2009
Deel 20

Fotocollage: © 2009sprengenbergrunner

Kunstenaar Ida v/d Lee onderzocht de identiteit van de Gemeente Hellendoorn. Op kleine schaal was ik thuis bezig met de grote verbouwing. Hicham El Guerrouj kroonde zich voor de vierde maal wereldkampioen 1500 m. Lornah Kiplagat ontving haar NL paspoort waarna ze prompt op één binnen kwam in de NLranglijsten. De NL estafetteploeg atletiek werd sportploeg v/h jaar. Anja Mulder greep twee maal de nationale titel. Michel Kerkdijk was Nederlands beste bij de B. Jun. 1500 m. Zowel A. Jun. Jolien Lammers als B. jun. Henrieke Krommendijk behaalde NK zilver. Trainer Gerrit Voortman nam afscheid met de EK Masters titel en zilver WK Masters. Mijn ex werd moeder, ik geen vader. Hind won de eerste editie van Idols niet. Men sprak “We got him” (Saddam Hoessein werd gevangen genomen).

Steeds meer wou ik mijn eigen gang gaan, maar daarvoor ontbrak er iets. Daarom zocht ik houvast bij de trainingsgroep van Gerrit Voortman, die eind 2002 officieel trainer werd bij Atletics. Waar ik me richtte op Peter Bruinsma, die in de training bij te benen was. In de wedstrijd werd dat steeds moeilijker, desondanks noteerde ik achter Peter een goed resultaat bij de Nieuwjaarsloop. Meteen zijn er twijfels over de juistheid van de opgemeten afstand. Ik schoof door naar de tweede plek omdat Jan Poortman, die voor mij eindigde veteraan is. Broer Boudewijn kwam in de Runner`s World met zijn vierde plek 1.22.47. We deden veel gezamenlijke lange duurlopen met wisselende samenstelling. Boudewijn liep mee in die groep alsof hij nooit anders had gedaan. In Apeldoorn bij de minimarathon versloeg hij de toppupil van Gerrit; Dennis van de Velden. De speaker riep in de wedstrijd onterecht op dat van de Velden vlak achter de kopgroep liep (volgens mij heb ik toen nog omgekeken, voor me liep echt geen Dennis). Het zijn kleine dingen die me op scherp zetten en vreemde bronnen waaruit je motivatie haalt. Ik kon nauwelijks mijn spot en plezier onderdrukken. In de sport staan winst en verlies naast elkaar. Martin Lauret won. Hanneke Machielsen werd bij de 6e Oad crosscompetitie 2002/2003 in de eindstand 8ste op de 5 km. Boudewijn Machielsen deed bij deze competitie de 10 km en behaalde in het eindklassement een 10de plek. Jeroen werd in het eindklassement op de 10 km 5de.

De groep richtte zich met Gerrit op de lange afstand en er werden meer kilometers gemaakt dan ooit. De Engelse mijlen loop van Haaksbergen kwam op mijn wedstrijdkalender. Peter Bruinsma meldde zich voor goed bij de grote mannen en finishte als tweede. Ik glunderde mee. En bevestigde dat ik meedeed met de regionale subtop. De beloning kwam bij de Halve van Enschede waar ik het podium mocht delen met Eric Borg en Bjorn Geerdink (Guido Sasse won eigenlijk, maar stond ingeschreven bij de bedrijvenloop). Christiaan van Meurs vond aansluiting bij het grote veld van Atletics lange afstand lopers. We vormden samen met Bertil Krukkert een clubtreintje in Bergentheim waarin ook MPM`er Arjan Nieborg plaats nam. Met het resultaat dat we onder de 34 doken op de ‘tien’ (te kort).  Helaas braken mij de harde tempo`s met Bruinsma op en konden eind juni de wedstrijdschoenen in de kast (pijn aan de achillespees). In augustus klom ik terug met een tweede plek bij de ravijnloop, op de voet gevolgd door Christiaan. Standaard liep ik de SNO loop omdat die georganiseerd werd op ons eigen trainingsparcours Noetselerberg. Nooit stond ik daar in vorm aan de start (vanwege de vakantie periode). Maar de motivatie was er altijd om Bertil Krukkert te verslaan (op de Halve marathon). Broer Boudewijn moedigde me aan. Wim Spenkelink en Herman Roddeman spoorde me aan. Voor hun gold er maar één ding; ik moest voor Krukkert eindigen, anders had ik verloren. Met een wanhoopspoging sloot ik op het fietspad weer aan bij de kopgroep, na bijna te moeten lossen. Ik slaagde en bleef Bertil 7 seconden voor. Dat ik iets te kort kwam voor de eerste plek was bijzaak. Bruinsma liep een clubrecord tijdens de Halve marathon van Raalte 1.10.40.

Ergens in het najaar kwam het besef dat ik met mijn wedstrijdsport naar een andere aanpak moest. De onrust in de groep speelde daarin mee. Als atleet moet je een bepaalde harmonie hebben. Met pijn in het hart besloot ik de groep Gerrit Voortman te verlaten. Ik wou weer volledig grip krijgen op de dingen (achteraf bleek het gemis van Simone daarin een grote rol te spelen). Met loopmaatje Christiaan van Meurs filosofeerde ik over de beleving van hardlopen. Het plezier kwam terug en nieuwe doelen in beeld. Trainingsmaatjes Bruinsma en Krukkert zouden de marathon van Rotterdam in 2004 gaan lopen, daar sloot ik me bij aan. Het mountainbiken ging steeds beter mede door de zondagochtendtrainingen van Henk Hofstede. Tijdens de Run Bike Runs vond ik op de ATB aansluiting met kanjer Eddy Reinerink. Met een grote lach won ik op mijn bijna nieuwe rode Specialized met voorvering (met startnummer 1) de MCNH Run Bike Run. In Raalte werd ik onder handen genomen met massage en elektrotherapie. Steeds vaker smokkelde ik bij anderen, die een internetaansluiting hadden uitslagen bijeen. In een flits zag ik allerlei hardloopsites voorbij schieten. Men startte met hardloopweblogs, zie bijvoorbeeld die van Gerrit.

Krantenknipselnieuws
Twents Volksblad 30 september
Baan Bike Events: Naar de Ardennen

‘Van vier man naar een bus vol in 5 jaar’
De meeste deelnemers bereiden zich een jaar voor op dit weekeinde.

Enkele hardloopprestaties :
Sport 2000 Nieuwjaarsloop Nijverdal 4 januari 21.1 km 1.13.58 3de.
Croon MWM minimarathon 1 februari 18.7 km 1.05.52 15de (Boudewijn 1.13.57 51ste)
Haaksbergen Engelse mijlen loop 23 maart 10 mijl 56.08 7de.
Oldenzaal / Enschede Hoge Lage Torenloop 6 april 15 km 50.57 8ste.
Sportvereniging Nieuw Heeten Kerstcrossloop 12,5 km 43.33 1ste.
C1000 Midwinterloop Den Ham 5.2 km 16.34 2de.
. RunBikeRun:
Nijverdal RBR ATB 18 januari (5, 20, 2.5 km) 1.27.15 5de
Argo RBR ATB `t Lage veld Wierden 23 februari (6, 20, 2,5 km) 3de.
Hellendoorn MCNH RBR ATB 14 december (5, 14, 2,5 km) 1.02.06 1ste 

Enkele uitslagen
Halve marathon Enschede
1. Guide Sasse ASV Neede 1.11.58
2. Eric Borg MPM Hengelo 1.14.20
3. Bjorn Geerdink MPM Hengelo 1.15.02
4. Jeroen Machielsen Atletics Nijverdal 1.15.38

5. Alex Scholten Veluwe Eerbeek 1.15.46
6. Dirk Hoekman SV Holten 1.16.31
8.Casper Koelma MPM Hengelo 1.17.52
10. Bertil Krukkert Atletics Nijverdal 1.18.07
11. Tonnie Bruns Avanti Wilskracht Ootmarsum1.18.11
12. Christiaan van Meurs Atletics Nijverdal 1.18.53.

Nijverdal December 2009. 2003

Geen opmerkingen:

Een reactie posten