woensdag 2 april 2008

Haaksbergse Engelse Mijlen '08

Zondag 30 maart 2008


De afgelopen weken voelde ik me een beetje als een profwielrenner zonder contract. Ik liep mezelf wel in de picture maar. Alle goede regionale lopers zijn ingelijfd door hardloopzaken of andere bedrijven. Als de eerste voorjaarswedstrijden zich aankondigen is het tijd voor de modeshow van de nieuwe teamoutfit. De openingsklassieker in Haaksbergen is hiervoor een prima podium. Precies een jaar deed ik zonder. Ik vroeg me af of je er dan wel bij hoort, of is het slechts bijzaak? Ik moet bekennen dat het wel  iets extra`s geeft. Het gaat misschien niet eens om die sponsoring. Je bent onderdeel van een geheel. En willen we dat niet allemaal? In het verleden kreeg ik het daar altijd een beetje benauwd van, dat betekend verplichtingen. Na een jaar van bezinning heb ik aangeklopt bij Run2Day Hengelo. Het gesprek met eigenaar verliep uiterst enthousiast. Ik was zelfs een beetje overdonderd, als het  over hardlopen gaat blijk ik opeens niet meer verlegen of introvert.

Ruim op tijd zijn we in Haaksbergen want Christiaan van Meurs moet zich nog inschrijven. Ik vind het wel lekker ontspannen.  Bij het inlopen merken we hoe warm het is. Ik voel me goed, als een pionier die Run2Day hier in de regio op de kaart gaat zetten. Ik ben weer kopman! Ik pols Peter Bruinsma even over zijn doelen van vandaag, aan zijn gezichtuitdrukking heb ik eigenlijk al genoeg (maar niet mee gaan met Peter!). Voor de start zie ik Guido Sasse in trainingspak, “Doe je niet mee”? (vraag ik) “Nee, mijn dochter loopt” (Zegt Sasse). Aan de start sta ik op de tweede rij pal achter Udo Zwijnenberg en schuin achter Peter Kiplagat. De start locatie is prachtig midden in het centrum bij die mooie kerk (raar dat ze dat bij de HLT niet doen, terwijl ze daar wel mee pronken). Veel publiek, dat geeft het meerwaarde. Niet te hard weg, niet te rustig want er moet wel overzicht blijven over het veteranenveld. Zoals verwacht gaat Lamko Hulzebos en Adrie Deemter mee met de kopgroep, die naast Kiplagat en Zwijnenberg, bestaat uit Bruinsma, Snuverink en Sanderman. Eric Borg loopt iets voor me, daar sluit ik bij aan. Ik merk al meteen dat dit niet echt wenselijk is, Eric maakt enkele schijnbewegingen. De eerste kilometer gaat in 3.20, dat is hard zat. We vormen een groep met Jan Paalman en Gert Jan Tichelaar, beide mannen met veel begin snelheid vanwege hun regelmatig optreden bij 5 km trimlopen.

Deemter moet de kopgroep laten gaan. Eric gaat aan en dicht het gat met Adrie. Ik aarzel, besef dat het tempo nog steeds dik onder de 3.30 ligt. Even later besluit ik toch de sprong te maken, want het gat wordt snel groter en ze houden het tempo hoog om mij niet de kans te geven om aan te sluiten. Knallen! Dat moet ook wel want een andere regionale topveteraan komt langszij (Edwin Veenstra). Tegen de wind in is het zwaar werken, het gat wordt snel kleiner, maar het laatste stukje lijkt net te lang. Stel je niet aan, hou ik mezelf voor, die gedachten slaan nergens op. Een hele stroom 5 mijl lopers komt langs. Ik sluit aan bij Borg en Deemter, als Eric een klein gaatje laat, is die voor mij. En weg is de grote Borg. Adrie stelt al snel voor om samen te werken. Ik moet bijkomen van de jump, krijg een moment lichte kramp in de maagstreek (moet je maar niet zo gek doen). Marti ten Kate komt aanfietsen en moedigt Adrie aan. Heel in de verte zie ik dapper Michiel Snuverink strijden, op dat moment ben ik er van overtuigd dat wij hem zullen inpakken. De samenwerking gaat, maar Adrie laat me kort op kop en ik probeer gewoon in het juiste ritme te komen. De 5 mijl passeren we in een lage 28, doorlopen tot het keerpunt en dan verder zien. In Buurse stel ik tevreden vast dat mijn doelstelling al bijna gehaald zijn. Ik heb Borg al achter me gelaten, loop tweede master.


Bij het keerpunt zie ik de regionale top, wat lijkt Michiel Snuverink dichtbij. Zij aan zij gaan we terug naar Haaksbergen, we lopen zo dicht op elkaar dat we elkaar dikwijls raken. De ademhaling van Adrie is al een hele tijd zwaarder dan die van mij. Nog een bocht en dan dat lange stuk, daar zweept de muziek het ritme mij op. Ik zet eens aan en richt me op dat groene shirt ver voor me. Rond het 15 km punt hoor ik Adrie weer aankomen en het applaus neemt behoorlijk toe, wat gebeurd er? Adrie sluit aan met de eerste dame Emily Rotich uit Kenia. Ik maak me klaar voor het laatste deel, als Adrie aanpikt, blijf ik er net voor. Emily kiest haar eigen pad, ze loopt uiterst rechts. Nog 1 km, ik ben niet van plan om nu nog iemand uit de achterhoede voor te laten gaan. Links naast Rotich gaan we zij aan zij. Adrie moet passen. Bij het viaduct trek ik eens door. Ik moet denken aan vorig jaar, de strijd met Marti. Nu geeft Emily geen krimp en is het applaus weer heel hartelijk (voor haar). De winkelstraat, de eerste boog, wanneer zet ik aan? Bij de finish staan de vrijwilligers klaar met een gespannen lintje. Dat ken ik alleen van grote wedstrijden, dat zie je wel eens op tv. In een helder moment besef ik dat dit voor Emily is. Ik gebaar haar dat ik laat gaan, dat ik de weg vrij maak voor haar. Een snelle blik achterom zegt me dat ik Adrie voor ben gebleven.
De afsluiting is minder, het begon te regenen en we moesten drie kwartier wachten op onze prijsuitreiking die niet kwam. Werd er voorgaande jaren per categorie een man of zes naar voren geroepen voor de prijzen foto`s. Nu was er slecht aandacht voor de eerste drie heren en dames. De veteranen werden zelfs niet genoemd. Enkele atleten deden hun beklag, het bleek dat de overige winnaars hun prijzen konden ophalen, leuk is anders. Cees Kraaijeveld was al bijna in slaap gesukkeld. Mijn felicitaties had ik gelukkig al doorgegeven aan Lamko Hulzebos, die was gevlogen.

Met dank aan AV Haaksbergen voor de uitnodiging, het publiek en Adrie Deemter voor de strijd. 
Uitslagen KNAU 10 mijl (16.1 km):
Msen
1. Peter Kiplagat Kenia 50.36
2. Udo Zwijnenberg Atletics 53.42
3. Leon Sanderman AV Rijssen 54.12
4. Peter Bruinsma Atletics 54.47
5. Michiel Snuverink TION 56.04
M40
1. Lamko Hulzebos HAC '63 54.34
2. Jeroen Machielsen Atletics 56.39

3. Adri Deemter Spurt '88 56.53
4. Eric Borg MPM 57.26
5. Edwin Veenstra MPM 57.34
M50
1. Harry Dijk TION 59.47
Vsen
1. Emily Rotich Kenia 56.38

Geen opmerkingen:

Een reactie posten