dinsdag 29 april 2008

Halve Marathon Enschede '08

Zondag 27 april 2008

Foto © Martin de Jonge.

In het hardloopwereldje is soms wat onduidelijkheid over genodigde lopers en waarom de één wel en de andere niet? Bij de meeste hardloopwedstrijden hanteren ze een vast beleid. Meestal is dat gebaseerd op de prestatie van het vorig jaar. Bij de MWM betekend dit eindigen bij de eerste tien. In Enschede krijgen de podiumwinnaars een uitnodiging. Persoonlijk vind ik dat ze het bij de Zevenheuvelenloop op de meest eerlijke manier doen. Daar hanteren ze een schema (Potentiële prijswinnaars) met tijden die je per categorie moet hebben gelopen. Om in aanmerking te komen voor een gratis startnummer, eveneens mag je dan direct achter de toppers starten.

De marathon van Enschede is sinds enkele jaren mijn piekwedstrijd dus die uitnodiging kwam goed uit. Ik stond voor het eerst aan de start van de Halve in 1999. Meteen werd ik toen opgesteld in de Nederlandse ploeg. Op de dag zelf werd ik aangewezen door Herman Moelard. Ik kon de verwachtingen niet helemaal waar maken en werd 21ste in 1.16.56. Wel was ik meteen gegrepen door de sfeer. Daarna leek elk jaar onze Atletics afvaardiging groter te worden. De weersverwachtingen zijn ongunstig, het zal warm worden. Ik wil vroeg weg om me te laten masseren en om de start te zien van de marathon. Dat halen we niet. Tijdens het masseren krijg ik lichte kramp onder mijn linkervoet. Aje Niks groet me en merkt op dat ik er afgetraind uitzie. Ik denk er met 66 kilo anders over. Christiaan had zich voor de start druk gemaakt of we wel goed vooraan kunnen staan, maar dat was onnodig. Net voor we weg mogen krijg ik een bloedneus, waarschijnlijk door de spanning en warmte. Ik vraag Huub van Langen of hij toevallig een zakdoekje heeft? Mijn blik gaat verder richting vrouwen met tas en al snel heb ik een voorbijganger in het vizier. Ze ziet wat er loos is en geeft mij er twee. Als ik zo bezig ben met mijn neus, komt er meteen een camera bovenop, het hoort er allemaal bij. Laat de spelen beginnen.

Met een schema van 3.33 p/km in gedachten vertrek ik. In de derde groep kies ik mijn positie. Peter Bruinsma komt al gauw te zweven tussen de kopgroep en de tweede groep. Uit de achtergrond komt Casper Koelma, langzaam vormen we een groep met vier man. En zien hoe voor ons al vrij vlot Adrie Deemter er af waait. We pikken hem op en achter Bert Kelder sluiten we gestaagd aan en vormen zo de tweede kopgroep, met voor ons enkele eenzame strijders zoals Peter. De groep bestaat uit Jan Paalman, Casper, Adrie, Bert en een drietal Belgische politiemannen (neem ik aan). De vijf gaat in 17.30 dat is net iets te snel, maar had Christiaan het niet over het verval in het tweede deel. Dus is het verstandig om wat winst te pakken, het is maar 3 seconden. Toch voelt het wel zwaar ik ben blij dat ik kan volgen, het is benauwd warm. Veel drinken, maar dat valt niet mee. De sponzen zorgen wel voor verkoeling. Het publiek is weer in grote aantallen gekomen, schitterend. De groep wordt kleiner en steeds schuif ik een plekje op. Als we in Gronau terugkeren, lost weer een politieman en even daarvoor moest Casper al zijn hoge tempo temperen. We denderen voort met vijf subtoppers: de sterk lopende Jan, de ervaren rot Adrie die probeert om de regie in handen te krijgen, de rustige Bert, de politieman Ricky Meylaers en ik. Tijd om wat vloeibare gel te nuttigen. Het plakt en is zoet, had ik maar wat water. Als ik later probeer om meer binnen te krijgen en klungel met een heel klein dopje, krijg ik een hele lading van dat goedje over mijn hand. Daar ben ik even zoet mee, zit mijn vingers af te likken. Ondertussen zie ik een kleurrijk lint voorbij trekken aan mijn linkerzijde.

Het lijkt of ik op de terugweg voel dat er mogelijkheden zijn. Dat het nog kan, maar dat betekend wel dat het tempo hoog gehouden moet worden. Bij het 15 km punt, zitten we voor het eerst boven mijn schema. Dat is het moment om op kop te gaan ook omdat ik weer wat voor ons zie. Mijn natuurlijke drift om alles te verslaan wat voor me is, komt naar boven. Even later moeten daardoor zowel Adrie als Bert zich gewonnen geven. Als ik het tempo weer overlaat aan Jan, is dat blijkbaar voor hem het teken om te gaan. Er is geen groep meer, Ricky probeert mij te volgen. Jay Sauer zien we uitstappen. Jan neemt afstand en krijgt van Jan Jansen een bidon aangeboden, die ik even later aanneem en doorspeel aan mijn strijdmakker. In de verte zie ik Peter lopen, soms lijkt hij dichterbij te komen. Ricky komt over mij heen, we hebben vijf kilometer te gaan. Ik krijg het benauwd en snak naar water. Voel een lichte koppijn opkomen. Ondertussen blijkt zich achter mij een strijd gaande waarin ook Guido Sasse een rol heeft (althans dat hoorde ik achteraf van Deemter). Leek ik nu weer dichterbij die politieman te komen? Eindelijk mogen we weer een keer afslaan, naar rechts nog 2000 duizend meter. Ik focus me op die atleet, hij snijdt een stuk af, dus doe ik dat ook. We zijn in het centrum, ik kan hem pakken, waarom dan twijfelen. Nogmaals aanzetten, wat is het druk rondom de kerk, al die mensen genietend van de zon. Hoe zou ik erbij lopen? Ricky pak ik. Hij geeft zich gewonnen, steekt een handje achteruit. We gaan heus niet samen naar de finish!


Bij de eerste tien! Fantastisch! Ik heb het zwaar, als ik tot stilstand kom. Op zoek naar mezelf even wat hangen. Ik heb het idee dat ik hoog ben geëindigd in mijn categorie, niet ver achter Peter Bruinsma en regionaal toch er mooi bij. De subtoppers vinden elkaar in een tent achter de finish, daar kunnen we even wat op adem komen en drinken, algauw is de hele tafel leeg. Als er een topdame binnenkomt, moeten we allemaal opeens plaats maken. Wij ontdekken dat er verderop kramen met water en sportdrank staan. Het bleek toch een heel slagveld, Christiaan moest al snel zijn plannen bijstellen en net als hij werden velen gegrepen door de warmte. Udo stort op de Marathon volledig in. Hij had zich wel een andere binnenkomst voorgesteld als beste regionale loper (19de 2.45.01).

Enkele Uitslagen:
Halve Marathon
Hsen
1. Christophe Clyncke NPSB BEL 1.09.36
2. Chistoph Hakenes Plochingen GER 1.10.14
3. David Stevens NPSB BEL 1.11.27
4. Leon Sanderman AV Rijssen 1.11.54
5. Merwin Dollison Artemis 1.12.12
6. Jan Paalman AV Rijssen 1.15.12
M35
1. Peter Bruinsma Atletics 1.14.33
M40
1. Jeroen Machielsen Atletics 1.15.53
M45
1. Ronny Agten NPSB BEL 1.13.42
2. Adrie Deemter Spurt `88 1.16.30
Bedrijvenloop
1. Ricky Meyelaers NPSB BEL 1.15.58
2. Peter Kelchtermans NPSB BEL 1.16.34
3. Guido Sasse Mediant 1.16.40
 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten