vrijdag 4 juni 2010

3000 m cr M40 ‘10

3000 meter Baanwedstrijd Rijssen
Clubrecord / Baanrecord M40
vrijdag 4 juni

www.avrijssen.nl/baanwedstrijd.php


 Foto: © 2010jennysanderman

Na de ‘test’ in Vriezenveen ben ik benieuwd hoe het nu werkelijk gesteld is met de vorm en of ik al belastbaar ben. Wel of niet mee doen in Rijssen aan de baanwedstrijd? Het past mooi in het rijtje korte afstanden, maar die heb ik allemaal gelopen als haas. Die vrijdagmiddag besluit ik om mee te doen, het is warm en een duurloop is dan geen pretje. Als ik de uitslagen van het jaar ervoor bekijk, zie ik dat een eerste plek bij de M40 simpel te behalen is. Maar hoe is dat nu, na maanden training onder mijn normale niveau. En zonder een wedstrijd. Mijn lichaam heeft de beslissing genomen en  prompt moet ik naar de wc.

In Rijssen tref ik meer Masters en opeens ben ik niet zo zeker van mijn zaak. Aan de andere kant is dit gewoon leuk en ik zie ons al strijden, rondje na rondje. Ik loop in met de drie Jannen: Jansen, Poortman en de Groot. Het lijkt alsof we beginnen aan een training. Zijdelings komt de wedstrijd ter sprake. Jan rekent uit dat we 40 seconden moeten lopen per 200 meter, om onder de 10 te blijven. Een mooi streven voor deze oude garde. Ik stel voor om me pieper daarop in te stellen. Wat ik later ook doe (Ik heb als richttijd 09.59 opgegeven). Terug op de baan blijkt er een behoorlijke opkomst voor de 3000 meter met veel junioren. Het blijft tot kort voor de start onbekend hoe de serie indeling is. Als ik wat rondhuppel op de baan, komt jurylid Wim Mulder (Atletics) langs. Hij groet me al wandelend om vervolgens terug te keren en vraagt hulp bij de serie indeling. Hij heeft drie series op papier maar om onduidelijke redenen ontbreken de tijden die iedereen moest doorgeven. Ik wil wel helpen, maar ken ook niet iedereen en roep de hulp in van trainer Meindert Koopman. Als ik ze samen zie weglopen ben ik niet helemaal tevreden, en wil eigenlijk wel mijn eigen plek veilig stellen.

Er wordt bevestigd dat ik in de eerste serie zit, maar Jan Groot niet en daar maak ik hem attent op. Bij de start en het melden, blijkt de 1 (1ste serie) achter mijn naam in een 2 te zijn veranderd. Veel onduidelijkheid en tot op het laatst wijzigingen, onbegrijpelijk! We (de 1ste serie) starten zo in een grote groep. Ik ga in baan 1 staan, dat vind Gerrit-Jan Kastenberg wel goed en hij geeft mij die ruimte. Het eerste rondje gaat prima en meteen heb ik alle masters al gelost. Het piepje gaat net na de streep, dat blijft een paar ronden zo. Achter me voel ik gedruk en er valt voor me een gaatje, waarop ik als in een training opzij schuif. De maatjes Bert-Jan Haarkamp en Marijn de Jonge komen langs. De groep moet ik helaas laten gaan, het gaat net iets te hard. Dat is balen nu zweef ik tussen twee groepen. In het midden stuk loop ik wat in op mijn voorganger die ik pak, maar er misschien net iets te lang achter bleef hangen. Daarna kom ik telkens te laat over de streep. Die verloren tijd probeer ik goed te maken in de laatste kilometer. De groep komt in beeld, maar de afstand is te kort. Ik loop in op een junior van AV Rijssen (Robin Schulenburg) en zou hem verslaan hebben als de aanmoedigingen voor hem achterwege bleven. Net boven de 10. Toch wel tevreden, het gevecht met de masters is er helemaal niet geweest. Ik bleek toch net een klasse hoger.  Clubgenoot Koen Veldhuis won de wedstrijd en kreeg de ‘Jan Voortman trofee’ uitgereikt door (ik meen) mevrouw Voortman. Koen was niet helemaal tevreden, want hij had gehoopt op meer tegenstand en een snelle tijd. Vooraf tipte ik hem nog om niet meteen op kop te gaan lopen, maar Koen blijkt een hele snelle leerling. Hij wou een goede tijd lopen! Niet alleen hard kunnen lopen, maar ook de juiste instelling. Volgende keer beter. Het bleek wel een baanrecord (AV Rijssen) bij de junioren A (en pr). Voor mijn tijd gold hetzelfde, bij de M40 en volgens mij is het ook nog een clubrecord (Atletics). Ik zou niet weten wie (welke master) ooit sneller een 3000 meter heeft gelopen. De enige dat ben ik zelf, dat was een indoorrecord. Met 10.03 ben ik terug waar ik begon; Eerste baanwedstrijd 1985 Nijmegen.

Uitslagen:
3000 meter
B junioren
1. Wouter Jansen AV Holten 9.44.1
2. Stijn Uijen AV Holten 9.47.0
3. Omar Cornelis AV Holten 9.51
A junioren
1. Koen Veldhuis AV Atletics 9.16.7
2. Carlo Struik AV NEA Volharding 9.21.9
3. Getin Roke ACO van Elderen 9.27.0
Sen
1. GerritJan Kastenberg Seven Hills Running 9.23.5
2. Han Disveld AC TION 9.37.3
3. Anton v/d Stoep CAV Energie 9.38.9
Masters
1. Jeroen Machielsen Atletics 10.03.2

2. Jan Poortman AV Rijssen 10.19.9
3. Jan Jansen AV Rijssen 10.25.6

Geen opmerkingen:

Een reactie posten