zaterdag 2 augustus 2008

25 jaar wedstrijdhardloper 1991

25 jaar wedstrijdhardloper 1984 – 2009
Deel 8

Fotocollage: © 2008sprengenbergrunner

In Tokio zette Erik de Bruin een kroon op zijn carrière door WK Atletiek zilver te halen. Op en buiten de atletiekbaan trok Stella jongmans de aandacht met Mars. Marian Freriks draafde naar haar derde NK Cross titel. De geallieerden begonnen Operatie Desert Storm tegen Irak. Joegoslavië viel uiteen, de burgeroorlog begon. Volgens R.E.M. verloren we ons geloof. De moeder van Lenny Kravitz was verdrietig. Het WorldWideWeb werd ontwikkeld. AKI student Martin Roemers legde vast hoe de laatste Trabant van de band rolde. Met de OV jaarkaart op zak reisde ik per trein heel Nederland rond. In Polen kocht ik een treinkaartje, waarmee ik Wrocław, Katowice en Kraków aandeed. Met Martin Parr zat ik in Newcastle upon Tyne aan het ontbijt. In de hallen van Krönnenzommer Hellendoorn had ik een foto-expositie.


Het was weer een jaar dat er van mijn hardloop ambities weinig terecht kwam. Ik probeerde wel zoveel mogelijk de clubtraining bij AC Tion te volgen. Bij de PJGO crosslopen werd Marcel Nijhof eerste. Mijn eindexamen jaar was aangebroken. Het werd tijd dat ik het veilige nest (Kunstacademie) ging verlaten. Dat ik op eigen kracht de stap moest nemen in de grote boze buitenwereld. Weer een jaar dat er van mijn hardloop ambities weinig terecht kwam. Ik probeerde wel zoveel mogelijk de clubtraining bij AC Tion te volgen. Lovende woorden van mijn docent tijdens de afsluiten eindexamen expositie in de Bergkerk Deventer. Nu mocht ik me Beeldend Kunstenaar noemen. Daarna was er een soort leegte. Er moest een hoger doel worden nagestreefd (van wie eigenlijk). Hoeveel mensen halen werkelijk hun gestelde doel? Ik kon toch tevreden zijn. Maar na jaren van zelfdiscipline, eigen verantwoordelijkheid en doelgerichtheid, gingen opeens allerlei mensen en instanties mij zeggen wat ik moest doen! In vijf jaar of was het zes, had ik de top beklommen en in een paar maanden tijd, viel ik diep, diep naar beneden.


In Nijverdal waren de eerste clubcrosskampioenschappen, Richard v/d Weijden won. Frans Oonk en René de Wilde melden zich aan de kop bij de PJGO crosslopen. Eindelijk werd ik dat najaar lid van mijn eigen club AV Atletics, maar dat bleek toch een stapje terug. Het leek soms of je helemaal opnieuw moest beginnen. Vanuit mijn trainingservaring ervoer ik dat we niet altijd op de goede manier bezig waren, met de wekelijkse tempotrainingen. Zeker omdat we slecht eenmaal als groep bij elkaar kwamen. Geleidelijk aan liet ik mijn mening daar over horen en peilde die van anderen. Waarop ik in mijn hoofd begon met de grote lijnen uit te zetten voor de belangrijkste komende wedstrijden. Ik hervatte dat najaar de oude strijd met Ewald v/d Weijden en deed naast de clubtempotraining een tempotraining met Leo Jansen. Hoe groot het verschil met AC Tion was bleek wel uit de impressie van de “Alternatieve Clubkampioenschappen” waar ik een column over schreef voor ons clubblad Aktief (we deden kinderspelletjes). Richard v/d Weijden liep een aantal clubrecords; 3000 meter 8.58 Arnhem, 5000 meter 15.26 Hengelo, 10 km 32.18 Geesteren.


Met het team van sportschool Middelkamp zetten we een prachtige prestatie neer tijdens de 24 uurs loop (estafette) in Apeldoorn. De heren hadden het dit jaar serieus genomen en hier speciaal naar toe getraind, met teamkapitein Tonny Middelkamp. Zoveel mogelijk werd er zaterdag een gezamenlijke duurloop gedaan met Wim Spenkelink en Herman Roddeman. In het team zaten verder; Freek Kardijk, Henk Schutten, Henny Jutten, Peter Buter, Jeroen Koerhuis en Jan Wolterink. We liepen naar de 5de plek in de categorie prestatie met een totaal van ruim 383 km. Een ander leuk uitstapje was de Human military te Boekelo daar draafde we over een parcours met hindernissen. Ik werd er derde achter Fred Exterkate en Egbert Veneklaas.


Met dank aan Hans Aarsman.
“Fotograferen is meer een soort van kwelling. Je zit toch vaak maar een beetje in je eentje te kutten". (FOTO juli 1993).



(Kranten)knipselnieuws
Twentsche Courant, 24 september 1991
`Een maal in de rij, kom je er nauwelijks uit`

Jeroen Machielsen zoekt sier Nijverdal – Als hij vandaag vertrekt naar Midden Engeland, dan is de camera zijn enige reisgezel. Maar Jeroen Machielsen (25) zal niet naar warm aanbevolen bezienswaardigheden gaan. Bij voorkeur zwerft hij door volksbuurten. Hij wil hun eenvormigheid vastleggen, terwijl hij er toch onverdroten blijft zoeken naar pogingen van bewoners om hun huis en hun straat te versieren. Een extra kleurtje. Een poster achter een raam.


Enkele hardloopprestaties:
1500 meter: 4.23.6 Hengelo FBK 8 mei
3000 meter: 9.48 Hengelo FBK 11 juli
5000 meter: 16.22 Hengelo FBK 23 mei


Enkele uitslagen:
2e Cityloop Almelo (SISU) 24 april
6 km heren
1 Frank Reith Eibergen 18.03
3 Marcel Nijhof Goor 19.04
5 Freddy Exterkate Borne 19.39
6 Jeroen Machielsen Enschede 19.53
7 Marinus van Boxtel Nijverdal19.59
9 Arno Kormeling Markelo 20.02
10 Marco Kuipers Nijverdal 20.04
dames
1 Bianca Paus Almelo 21.31


Nijverdal augustus 2008. Enschede / Nijverdal 1991

Geen opmerkingen:

Een reactie posten