donderdag 11 maart 2010

Goudzoekers op de Hellendoornseberg NK CROSS ‘10

SPAR NK CROSS ‘10 Hellendoorn
zondag 7 maart  


Foto © 2010sprengenbergrunner

NK CROSS Lang mannen 12054 m

De parcourswachters hebben hun handen vol aan de toestroom boven op de berg. Van alle kanten komt men samenklonteren. Er is geen houden meer aan. Met Soenar Chamid hebben we een echt grote binnen de Gemeente grenzen. Naast deze topfotograaf, zijn alle regionale persfotografen actief voor hun enkele foto in de krant. De motor van Studio Sport volgt de kopgroep. Op het start/finish terrein is het gezellig druk. De ondergrond is door de nachtvorst hard, daardoor is het deels een snel parcours.

Foto © 2010sprengenbergrunner

En ook Rob deed ‘t. Als is het maar voor even, een moment waarop hij het veld aanvoert en uit het zicht verdwijnt. Tussen de bomen, op naar de klim. Rob Detert Oude Weme bekend van Weerselo tot Amsterdam (met talrijke NK medailles). De ogen zijn voornamelijk gericht op junior Jesper van der Wielen Nijmegen Atletiek, kan hij de verwachting waar maken? Zijn uitdager is Khalid Choukoud Haag Atletiek die weer terug is bij de Nederlandse top en mee kan met mannen als Michel Butter en Abdi Nageeye. Khalid beloofde na zijn sterk optreden bij de Mastborncross dat het vandaag een mooi strijd zou gaan worden. Met zijn achtergrond als thaibokser is hij in het voordeel op dit zware parcours. Verrassend sterk loopt in de kopgroep Gerwin van den Hurk Prins Hendrik Vught. En wat buiten de groep ‘dubbele’ Mohamed Ali Eindhoven Atletiek. Zij gaan het uitmaken. Thomas Poesiat en Jorit van Malsen houden lang stand, maar komen in het echte geweld net te kort. Op de berg is het druk. Ik dwing mijn plek als persfotograaf af. Ik loop immers niet de hele dag voor niets rond met dat pershesje. Fotografen met paars Atletiekunie hesje hebben voorrang beeld ik me in. De bomen in combinatie met het zonlicht tekenen een donkere schaduwlijn over het parcours. Het licht wordt harder, de contouren krachtiger. Een schaduw spel van licht en donker, van blank wit van Gerwin tot bruin zwart van Ali en een gele gloed van de koplampen van de Studio Sport motor.

Als de stoet toeschouwers terug wandelt lijkt het een hardloopreünie op de Hellendoornseberg. Marco Kuipers zet mij op de kiek “Ik was erbij”. Snel moet ik door, want even lijkt het gedaan en voelt het alsof we terug lopen van een bezocht popevenement of beter gezegd een paasvuur. Vrolijke gezichten, ontspannen gasten dalen af en dan roept een vrijwilliger dat er nog iemand aan komt. Om de zoveel meter zie ik een bekende, de wedstrijd is even uit het zicht. Oude tijden herleven. Na het bijpraten snel voort maken. Op het grasterrein van manege ’t Oale Spoor kondigt de speaker al aan wat gaat komen. Opeens is daar de ontknoping en begeef ik me achter een haag van pers, drie rijen dik. Ik ben te laat en zie Khalid in de verte aankomen. Waarop ik mijn Nikon omhoog hou boven de hoofden gericht op Choukoud. De haag splits zich in tweeën. En speciaal voor mij, voor mijn neus knielt Khalid. Hij kust het heilige gras, bedankt iemand boven in de hemel. Balt zijn vuisten voor zijn gezicht en in de wolken. Een hand reikt toe, de hand van bondscoach Gerard Nijboer. Bijna zonder aandacht komt Jesper van de Wielen binnen. Het verschil tussen winst en verlies is zo klein, maar ook enorm groot. Als hij de streep passeert lijken alle fotografen in het niets te zijn verdwenen. Rob Detert vecht zich keurig bij de eerste tien.

Foto © 2010sprengenbergrunner

Het hoofdterrein krioelt als een mierenhoop, de nazit, de prijsuitreiking. Atletics Haalt opgelucht adem. Het was enorm druk de afgelopen periode, maar wat een feest, vele positieve geluiden van alle kanten complimenten, van Atletiekunie tot wedstrijdatleet, van toeschouwer tot persfotograaf. In mijn rugzak diep ik een klamme boterham op en haal een bekertje lauwe koffie.



Geen opmerkingen:

Een reactie posten