dinsdag 20 maart 2007

City Pier City '07

NK Halve Marathon 17 maart 2007



Begin februari kreeg ik een uitnodiging voor de CPC. Waar heb ik dat aan te danken? Hoewel ik deze wedstrijd niet had ingepland gaf ik gehoor aan deze geweldige uitnodiging. Ik was van plan om de Hoge Lage Torenloop te lopen, maar dit aanbod had tien keer meer uitstraling. De organisatie sprak zelf van een Internationale Halve Marathon. Dit werd zo mijn tweede Nederlands Kampioenschap als Master. Eigenlijk wou ik een week later vlammen, hoe dit te plannen! Door vooraf een schema te maken. Dit werd zo de test voor de halve van Enschede. Onder de 1.16 moest mogelijk zijn.

Dat gaf het volgende schema:
Een gemiddelde tijd van 3.35 p/km
5 km                                 17.55
10 km                               35.50
15 km                               53.45
21.1 km                           1.15.42

Bij de Oad cross te Markelo hoorde ik dat er een groep van AV Rijssen afreist naar Den Haag. Mooi dan kunnen we samen reizen. Vandaar dat ik contact opnam met Jan Poorteman. Begin maart kreeg ik de papieren met twee nummers. Alsof ze mijn tekst hadden gelezen van het NK cross 2007 m.b.t. de categorie indeling. Op mijn borst/rugnummer stond duidelijk leesbaar de aanduiding M40. Om half elf vertrokken we met twee auto`s uit Rijssen, hoe dichter we bij Denhaag kwamen hoe mooier het weer werd. Nadat we de auto hadden geparkeerd onder het malieveld ging ik samen met Leon Sanderman op zoek naar de Like2 Run tent aan de Lange Voorhout. We voegde ons bij een groep atleten uit Twente waar Gerrit Voortman zich ontpopte als begeleider. Zo konden we even later die rode sticker op plakken. Blijkbaar had de uitnodiging gewerkt want atleten zoals Geerdink, Landman en Steinmeijer zouden anders morgen lopen (HLT). De medewerker bij de tent deed een beetje gestrest, we moesten al meer dan een half uur voor aanvang klaar staan om gezamenlijk naar de start te lopen. Door deze drukte waren wij eerder bij de start dan nodig. Gelukkig was daar weer onze Gerrit die mij zijn fleece jack aanbood. Gerrit was er met Lamko Hulzebos.

We stonden klaar direct achter de internationale top. Doordat je in het eerste vak mocht staan ging het voor het grootste gedeelte langs je heen dat er een gigantisch veld achter je stond. Luc Krotwaar kwam nog aandribbelen, we konden weg. Het parcours wat als snel was aangeduid was (zeker de eerste kilometer) een ramp, al direct een scherpe bocht, vluchtheuvels, tramrails die alle kanten op liepen, stoepjes en verhogingen, verkeersdrempels etc. Het wegdek was alles behalve glad asfalt, in het centrum van Denhaag moeste we zelfs over hobbelige bestrating. Op enkele stukken was het je een weg zoeken tussen de geparkeerde auto`s. Ik trok mijn eigen plan en probeerde in het juiste tempo te komen, eerste kilometer in 3.30. Jan van Ommen zag ik weglopen, Kastenberg kwam voorbij. Uit de achterhoede kwam een jongen met oranje shirt met start nummer 179 opzetten, bij hem sloot ik aan over de lange (asfalt) wegen. Het 5 km punt passeer ik in 17.33 het ging goed, maar wel onregelmatig. Samen met Niels Staring liep ik van het ene na het andere groepje. De tweede 5 ging in 17.46, Niels moest ik laten lopen vlak voor de 10 km.

Foto: © Gerrit Voortman

Ik liep per kilometer 2 seconden te snel, dus ik lag perfect op schema! Langs de boulevard te Scheveningen (met een lichte wind in de rug) probeerde ik wat te ontspannen. Inmiddels liep ik alweer bij andere atleten. Er was een licht verval ik kwam bij het 15km punt door in 54.02. Dat was 17 sec onder mijn schema. Een M55 die me inhaalde schudde me wakker, we liepen direct weer een kilometer in 3.30 en dit tempo trachtte ik vast te houden. Ik versnelde en kwam bij Willem de Weerdt (1ste M50), zag ik daar Gerrit Jan Kastenberg niet. Waarom volgde niemand meer en waarom lieten ze mij zomaar voorbij lopen. Sam Landman moedigde me aan toen ik hem passeerde. Nog een klein stukje, alles nog pakken wat je kunt. De klok stond op 1.15 ik had mijn opdracht voltooid 1.15.37 een clubrecord M40. Leon Sanderman liep het snelst van alle Twentenaren en gaf sportief toe dat hij dat ook te danken had aan de onfortuinlijke Bjorn Geerdink die tweemaal ten val kwam. Ingrid Prigge werd ondanks dat de echte vorm nog ontbrak eerste bij de dames V40. Gerrit Voortman fotografeerde de Keniaan Samuel Wanjiru. Er deden 8.783 atleten mee op de halve.

De weg terug was weer lang, om circa 19.30 uur kwamen we aan in Rijssen. Ik voelde mijn maag van al die zoete sportdranken. Thuis wat eten opwarmen, douchen en naar bed, maar dat laatste had ik uitgesteld tot na de beelden van de CPC. Op NOS studio sport zag ik Leon Sanderman voorbij flitsen en er bleek een wereldrecord te zijn gelopen door de 20-jarige Wanjiru. Hij liep solo naar een eindtijd van 58.35. Samuel verdiende met deze tijd een premie van 25.000 dollar. Bij de dames won Hilda Kibet zij liep 1.09.40.

Met dank aan Dick Sanderman (onze chauffeur).
Daarnaast dank aan Michiel Bominaar v/d Fortis CPC-loop.


Uitslagen KNAU 21.1 km
1. Samuel Wanjiru Kenia 58.35
12. Koen Raymaekers Hellas 1.02.30
13. Luc Krotwaar Prins Hendrik 1.02.34
38. Hilda Kibet Kenia V 1.09.43
45. Leon Sanderman AV Rijssen 1.10.33
48. Thijs Feuth Leiden Atletiek 1.10.59
52. Björn Geerdink MPM 1.11.21
53. Robert Steinmeijer LAAC  1.11.31
56. Lamko Hulzebos HAC ’63 M40 4e 1.12.01
65. Jan van Ommen Cialfo 1.13.24
89. Jeroen Machielsen Atletics M40 10de 1.15.41
94. Gerrit Jan Kastenberg Seven Hills 1.15.57
96. Sam Landman MPM 1.16.06
98. Wim de Weerdt Cialfo M50 1ste 1.16.10
129. Ingrid Prigge LAAC V40 1ste 1.18.39

Geen opmerkingen:

Een reactie posten