zaterdag 20 februari 2010

25 jaar wedstrijdhardloper 2006

25 jaar wedstrijdhardloper 1984 – 2009
Deel 23

Fotocollage: © 2010sprengenbergrunner

"Timmertje, Timmertje” greep acht jaar na haar Olympisch medaille opnieuw naar goud. Kenenisa Bekele won een unieke reeks van dubbele titels bij het WK veldlopen. Kamiel Maase stond voor de achtste maal op 1 tijdens het NK CROSS. Er kwam een zwoele dromerige zomer met Corinne Bailey Rae en Sergio Mendes & The Black Eyed Peas. Bram Som behaalde EK winst 800 m. Het NL dameshockey team werd bij het WK eerste. Fatima Moreira de Melo brak door. De film zwartboek kwam uit. Carice van Houten straalde als een wereldster. De canon van Nederland zorgde voor beroering. Ayaan Hirsi Ali vluchtte weer. In de nieuwe KNAU veteranen categorie M 35 werd Peter Bruinsma derde tijdens het NK Marathon. Michel Kerkdijk Daventria werd NL Kampioen A. jun. 800 m.

Met ongeduld keek ik uit naar de dag waarop ik 40 werd. Het is een mijlpaal. In de mastercategorie gloren successen van persoonlijke en clubrecords. Het is een oppeper van jewelste (tenminste als je daar open voor staat, dat zelf positief bekijkt). Ouder worden is geen feest, maar deze verjaardag ervoer ik met veel genoegen. Raar hoe zoiets abstracts als een leeftijdscategorie dit teweeg bracht. Aangesloten bij het  ‘TIB Finishing & Running Center Enschede Team’ had ik me ontpopt als trainer van Savio Strik. We trainden twee tot drie maal in de week samen en waar Savio ging daar liep René van Weezep.  Peter Bruinsma volgde zijn eigen schema, maar trainde wel wekelijks mee. Het gezamenlijk gericht trainen voor de marathon en deel uitmakend van een gesponsorde groep werkte stimulerend.  De ‘vorm’ was er zo eerder dan verwacht en bij onze eigen ‘Halve’ liep ik naar een prachtige 1.13.45. Terwijl Peter won met 1.12.32. Helaas was het geen KNAU wedstrijd, zodat kersverse master Bertil Krukkert geen Atletics clubrecord kon bijschrijven (hij was me net 2 seconden voor). In mijn marathon voorbereiding nam ik een aantal wedstrijden op langer dan de Halve. Ik probeerde ze vlak en in marathontempo te lopen (Hartslag 150).  Bij de Midwintermarathon kon ik op de ‘Asselronde’ aansluiten bij ‘haas’ Willem de Weerdt en loopmaat Jan van Ommen, die de marathon liep (3de in 2.35.16). Ik eindigde knap als tiende en dat gaf recht op een uitnodiging voor het jaar erop.

Een goede wedstrijd liep ik in Haaksbergen. Terwijl ik  met Edwin Veenstra inliep op Eric Borg was er een raar soort twijfel. We hielden in omdat we beseften dat Eric beter was. Het was een mentale verslapping en we merkten al gauw dat Borg stuk zat (Borg was in het eerste deel de strijd aangegaan met de winnaar van de HLT-loop Robert Steinmeijer). Daarna lieten we hem achter om samen in de top vijf te belanden. Clubgenoot Peter won en Bertil eindigde als tweede bij de M40. In Vorden (Acht kastelen) liep ik het eerste deel samen op met Bertil. Even later haalden we verassend een dame in (dat gebeurd zelden bij regionale wedstrijden). Ik herkende Titus Mulder en die dame bleek Ilse Pol. Titus comeback? Nee, gangmaker voor Ilse. Beide werden ze eerste op de Halve marathon. Clubgenoot Udo Zwijnenberg won de wedstrijd (30 km). Bij de ’32 van Kampen’ deed ik het rustig aan. Nadat een groep eerder afsloeg voor hun Halve kwam ik er langzaam achter dat er weinig voor me liep. Ik passeerde een loper met begeleidende fietser, die daarna naast mij kwam fietsen. ‘Ik liep op kop’ Het was de voorfietser. Na de marathon kreeg ik weer last van mijn achillespees en kuit, waardoor ik de training drastisch omlaag moest schroeven. Een speciale belevenis was de off road Goldrush Triathlon. Echt warm was het die dag in juni niet en zonder wetsuit stond ik te koukleumen aan de start. Veel scheelde het niet want slechter dan slecht zwemmen kon haast niet (mijn kilometer jaartotaal zwemmen kwam na deze race uit op precies 1 km). Het ATB ging wel redelijk, met wat parcourskennis. In mijn ritme kwam ik nooit want mijn verlies was te groot en ik fietste achter de mindere goden aan. Hier was meedoen inderdaad belangrijker dan.  

Waar vorige jaar Willem de Vos de ‘reisbegeleider’ was gingen we nu samen op pad naar Tsjechië. Om meer ontspannen te kunnen genieten werden het twee vakantie weken. Machtige waren de lange zwerf hardlooptochten met Willem en o.a. Paul van Rooyen. En de mountainbiketochten door Max de Vries met o.a. John de Keijzer in het Reuzengebergte. ’s avonds napret vol activiteiten met heerlijke spijzen. Grappen en grollen van de organisatie die we al kende. Relaxt de dag beginnen met een ontbijtje. Pittige wandeltochten in harmonie met de natuur, waar we uit volle borst hebben gezongen met Willem en onze vriendin Lika uit Nijmegen. Momenten die je voor altijd voor jezelf wilt bewaren. Willem nodigde me uit voor de Posbankloop. Via mijn sponsor kon ik meedoen aan de DHHL. In Saskia van Vugt had ik die dag een lichtvoetige medeloper.  LAAC stuurde me een uitnodiging voor de Halve. Duidelijk was er iets gaande in hardloopwereld, zelfs op regionaal niveau werd er getrokken aan de atleten. Dit had dan weer als gevolg dat er scheve verhoudingen ontstonden (waarom werd de één wel uitgenodigd en de andere niet). De gunfactor bleek daar een grote rol in te spelen. De Telegraaf zag kansen en kwam met een regionaal katern ‘Twente Vandaag’. Er waren steeds meer hardloop bijzaken. Hardlopen was uitgegroeid tot een soort ‘sociale bezigheid’. Alsof we aan de bar zaten bij de plaatselijke pub legde we al roddelend onze hardloopkilometers af.

Met dank aan mijn sponsor Fit Care center Middelkamp & HealthCity en TIB finishing & Running center Enschede www.tib-bv.nl/finishing (Savio Strik).

(Kranten)knipselnieuws maart:
De Twentsche courant Tubantia
Peter Bruinsma verheugt zich op april
Nijverdal – Voor Peter Bruinsma lonken komend voorjaar twee mooie belevenissen. De 35-jarige hardloper uit Nijverdal wordt in april voor de eerste keer vader en in dezelfde maand wil hij meedoen aan het Nederlands kampioenschap marathon.
'Ik maak mijn eigen schema's en kijk niet naar richtlijnen in boekjes'.

Enkele prestaties:
TIB nieuwjaarsloop Nijverdal 7 januari 21 km 1.13.45 3de
Oadreizencrosscircuit Goor 4 maart 10 km 37.49 4de
Halve marathon van Haren 11 maart 21.1 km 1.15.36 6de
32 van Kampen 18 maart 32 km 2.07.02 1ste
Engelse mijlenloop Haaksbergen 26 maart 56.20 16.1 km 5de
Marathon Enschede 23 april 42.195 km 2.42.32 2de M40
Oadreizencrosscircuit Rijssen 23 december 10 km 35.36 5de, 1ste M40

Enkele uitslagen:
Midwintermarathon Apeldoorn Helicon Asselronde 4 februari 27.4 km
1.  Dainius Saucikovas (LIT) 1.31.36
2.  Aziz Bougra Casa Blanca Atl (MAR) 1.33.58
3.  Bert Flier AV Energie 1.34.04
4.  Remon van Lunzen Lionitas 1.34.11
5.  Simon Beemsterboer AV Cialfo 1.34.34
6.  Rik Elfrink PSV 1.36.26
7.  Peter Bruinsma AV Atletics Nijverdal 1.37.45
8.  Ron van den Berg AV Waterweg 1.38.37
9.  Bas de Vries Groningen Atletiek 1.40.20
10.  Jeroen Machielsen AV Atletics Nijverdal 1.40.32

Nijverdal december 2010, 2006

Geen opmerkingen:

Een reactie posten