vrijdag 16 januari 2009

25 jaar wedstrijdhardloper 1998

25 jaar wedstrijdhardloper 1984 – 2009
Deel 15


‘De jacht is mooier dan de eigenlijke buit’


Fotocollage: © 2009sprengenbergrunner

Van negenentachtig werd veel verwacht, zo was ik werkzaam bij TELE 8. Kwam Simone onverwacht in de Kruidenwijk wonen. Een oorverdovend lawaai steeg op terwijl in Ahaus het kerntransport langs reed. Bij Dauwpop stond ik samen met de Heideroosjes op het podium. Ilse de Lange brak door met het album ‘World of hurt’. In Hengelo liep ik spontaan met Haile Gebrselassie een ererondje nadat hij een wereldrecord liep 10.000 m 26.22.75. ‘Il Elfantino’ Marco Pantani won Tour de France en Giro d`Italia. Irma Heeren werd voor de derde maal Wereldkampioene Duatlon op de korte afstand. De film Titanic “A Woman`s heart is a deep ocean of secrets” won 11 oscars met in de hoofdrol Leonardo DiCaprio en Kate Winslet. Na een bezoek aan de Efteling was het sprookje uit.

Met de aanwinst van de atletiekbaan, het clubgebouw en Marian Freriks als trainster begon er een nieuwe periode. De oude generatie hardlopers, gaf zich niet gewonnen. Maar werd verzocht plaats te maken voor de generatie Udo Zwijnenberg en Peter Bruinsma. Met name de snelle aansluiting van Udo viel op, waar Peter al jaren meestreed. Had Udo geen boodschap aan de gevestigde orde, hij toonde slechts interesse voor de eerste plek. Waar Peter twijfelde tussen tennis of hardlopen, was Udo duidelijk meteen gericht bezig. Aan het front dook Fred Sluys op, die uit het niets meeliep met kanjers als Jan Poorteman en Jan Paalman (senior). Waarom hadden wij hem niet eerder zien aankomen? Wat was dat voor vreemde vogel met dat westerse accent? Paalman en Sluys liepen even hard, maar het verschil kon haast niet groter. Waar bij Fred de wedstrijd leek te beginnen in de laatste honderden meters, daar hield die juist bij Jan op. Fred streed als een killer, alsof hij door moest naar de volgende ronde. Daarentegen verontschuldigde Jan zich zonder woorden, alsof de wedstrijd voor hem 200 meter voor de finish al eindigde. (Fred liep eerder bij de Bataven, Leiden. Pr’s begin jaren negentig: 800m 1.54, 1000m 2.29, 1500m 4.00, 3000m 8.28, 5000m 15.05, 10.000m 31.50, 15km 48.55, 10mijl 52.10, Halve 1.10.24).

In Markelo op de Herikerberg was ik mijn nederlaag van het jaar ervoor nog niet vergeten. Dat moest recht gezet worden en die extra motivatie hielp mij naar een goede tijd en overwinning op de 5 km. Udo werd tweede, Pitchou Itebe Meya derde, Remi de Olde vierde en Leon Sanderman pas achtste. De eerste Oadreizencrosscircuit werd in de winter van `97/`98 gewonnen door Gerrit Voortman op de 10 km. Jeroen Machielsen won op de 5 km het eindklassement. De Fransman (Jean) Nicolas Neple gaf de regionale loopjes een internationaal accent. Deze skileraar en hardloper had destijds een vriendin in Hengelo. Hij stond regelmatig op het regionale hardlooppodium. Je zou er gek van worden, of er het beste van maken en zo liep ik in Vriezenveen naar een prachtige 15.35 op de 5 km. Neple won met 15.23. Op de baan trad ik regelmatig aan voor de (club) competitie, daar deed ik zowel de 5000 als de 1500. Als Rudi v/d Lelie zich op kop nestelde ging ik er achteraan, hij liep standaard rondjes van 74, dat betekende voor mij indien ik het volhield een persoonlijkrecord. Het was dus alles of niets, soms hield ik het lang vol, maar meestal vijf ronden. Voor mij telde alleen een tijd onder de 16. Udo ontpopte zich als een regionale topper, maar omdat hij buiten de Gemeente Hellendoorn woonde (Udo verbleef in een kabouterhuisje te Lemelerveld) ontging dat de regionale pers.

Simone studeerde af en beëindigde een vrolijke onbezorgde periode. Het werd tijd dat we volwassen werden. Ons trainingsschema had zich ontwikkeld. Waar de schema`s van de diverse trainers op elkaar leken, was de toevoeging van Marian een meerwaard. Zo had je eerste een kolom met het schema en daarnaast de kolom (aanpassing), de kolom (uitvoering) etc. Al jaren was ik op deze manier bezig, dan kraste ik driftig het schema door en pende mijn invulling er naast. Nu hadden wij een trainster die daar al rekening mee hield, dat er geen standaard trainingsschema bestond, dat je altijd rekening hebt te houden met de omstandigheden. Er was zelfs een lege kolom voor de dagkilometers, heel simpel, eindelijk een praktisch toepasbaar schema. Op een gegeven moment is Marian daar mee gestopt, want er kwam blijkbaar te weinig terug van ons. Wellicht vroeg ze te veel, want Freriks had ook nog een soort logboek. Enkele gegevens die werden geacht bij te houden waren: hartslag, lichaamsgewicht, nachtrust en lichamelijke frisheid. Het belangrijkste was dan natuurlijk om dat trainingslogboek te bespreken, of iemand dat deed? Ik heb er nooit wat over gehoord. Ja, dat is een beetje dom (van ons)!

Nieuws, Atletiekwereld:
Tekst: Wilmar Kortleever, fotografie: Léon Haan 
Voormalig topatlete Marian Freriks is trainer coach-B
`Ze heeft het allemaal meegemaakt`
Atleten zelf volwassen maken in de training. Dat is het moto van Marian.
Ondanks de aanhoudende regen vindt het grootste deel van Freriks groep op dinsdagavond de weg naar de baan aan de Van Heerdtweg.

Uitslagen Schipsloot tot Stouwe trimloop
Vriezenveen 15 mei:
10 km
1. Guido Sasse Neede 31.32
2. Udo Zwijnenberg Nijverdal 32.51
3. Casper Koelma Borne 33.29
5. Fred Sluys Wierden 34.06
7. Leo Jansen Hulsen 35.24
9. Marco Kuipers Nijverdal 36.28
5 km
1. Nicolas Neple Hengelo (Frankrijk) 15.23
2. Jeroen Machielsen Nijverdal 15.35
3. Theo van der Veer Ede 15.39
4. Alfred Gerrits Hoogeveen 16.15
6. Pitchou Meya Itebe Markelo 16.40

Enkele hardloopprestaties:
Nijverdal Nieuwjaarsloop Atletics 3 januari 5 km weg/cross 16.50 1ste
Beltrum (groep) survivalrun 4 januari 12 km 2.05 uur 1ste
Markelo Herikerberg OADcross 7 maart 5 km 16.23 1ste
Hengelo Dubbele mijl 28 mei 9.55
Oldenzaal weg 15 augustus 10 km 34.11 11de
Nijverdal SNO (Halve) cross 28 augustus 20.6 km 1.13.41 3de
Emmen baan 6 september 5 km 16.07, 1500 m 4.32
Markelo Kariboes cross weg 4 oktober 10 mijl 57.40 1ste
DenHam weg 31 december 5 km 16.11 2de

Nederlandse KNAU ranglijst 5000 meter (baan) mannen:
1. Kamiel Maase 13.29.30 Hechtel   
2. Sander Schutgens 13.33.28 Hechtel   
3. Marcel Versteeg 13.39.45 Uden 
6. Luc Krotwaar 13.46.32 Uden    
16. Gertjan Liefers 14.22.63 Breda   
79. Jan van Ommen 15.16.9 Epe   
88. Wim de Weerdt 15.20.0 Epe   
111. Cees Kraaijeveld 15.29.71 Zevenaar   
152. Rudi vd Lelie 15.43.80 Emmen   
168. Erik Borg 15.52.52 Emmen   
232. Melvin van de Voet 16.05.0 Hengelo   
239. Jeroen Machielsen 16.07.06 Emmen   
247. Udo Zwijnenberg 16.07.94 Emmen   
248. Rob Detert 16.08.05 Krommenie  

Nijverdal februari 2009. Nijverdal 1998.

1 opmerking:

  1. Beste Jeroen, ik las een tijdje geleden je blog over al je hardloopavonturen. Ik ben de Nederlandse (ex)vriendin van die Fransman Jean-Nicolas Neple die jou wel eens dwars zat. Nicolas en ik zijn al lang gescheiden, maar hij kwam nog veel bij ons over de vloer om bij onze zoon Ingmar te zijn. Helaas is Nicolas op 26 november j.l. overleden aan darmkanker. Zijn zoon neemt het stokje over, zij het niet als hardloper maar als triathleet. Ik hoop dat met jou alles goed gaat, vriendelijke groet, Annemiek Potman

    BeantwoordenVerwijderen